استان بوشهر، سومین تولید کننده کنجد در کشور

  • 1400/07/26
  • 497 بازدید

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان با تولید پنج هزار و ۲۰۰ تن محصول، سومین تولید کننده کنجد در کشور به شمار می‌رود.

کاووس هاشم‌پور معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه کشت کنجد در استان بوشهر از اوایل تیرماه تا نیمه مردادماه انجام گرفته بود، بیان کرد: برداشت کنجد از ابتدا مهرماه آغاز شده است و تا نیمه آبان ادامه خواهد داشت.


وی افزود: مصرف کم آب یکی از خواص کنجد است به طوری که پس از نخستین آبیاری ۳۰ تا ۴۰ روز نیاز به آب ندارد. با توجه به مقاومتش در برابر خشکی و گرما، کشت تابستانه مناسبی در استان بوشهر به شمار می‌رود.


مقام مسئول با اشاره به پربازده بودن محصول کنجد در استان بوشهر،گفت: پیش‌بینی می‌شود پنج هزار و ۲۰۰ تن محصول کنجد از مزارع شهرستان‌های دشتستان، دشتی و تنگستان در استان بوشهر برداشت شود.


هاشم پور  با اینکه پارسال سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این استان زیر کشت کنجد رفته بود، اظهار کرد: امسال چهار هزار هکتار سطح زیر کشت کنجد در استان بوشهر داریم. و به طور معمول از هر هکتار مزرعه کنجد، هزار و ۳۰۰ کیلوگرم محصول به دست می‌آید.


وی با اشاره به رتبه سوم استان بوشهر در تولید کنجد، تاکید کرد: بیشترین کنجد در استان‌های خوزستان، فارس و بوشهر کشت می‌شود. و هنوز قیمت کنجد مشخص نشده است، ولی پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیلو کنجد معادل ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان تعیین شود.


هاشم پور عنوان کرد: کشاورزان کنجدکار با توجه به فسادپذیری کم محصول و مشتری‌هایی که گاهی محصول را پیش خرید می‌کنند برای فروش کنجد مشکلی ندارند.


معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر بیان کرد: مصرف در شیرینی پزی‌ها، تولید روغن، ارده، حلوا، استفاده در لوازم آرایشی، و تهیه چسب و کاربن از جمله موارد کاربرد کنجد است.


هاشم‌پور بذر مورد استفاده در استان بوشهر را "دشتستان۲" دانست و افزود: بذر اصلاح شده دشتستان۲، چندین سال پیش به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصلاح و به کشاورزان معرفی شد همچنین بذر "مینا" با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر و کرمان تولید شده است و به زودی به بازار خواهد آمد.


معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یاد آور شد: پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر در حال تحقیق بر روی بذر اصلاح شده کنجد با عنوان "نا شکوفه" هستند، ویژگی این بذر برداشت با کمباین و نداشتن ریزش محصول هنگام خشک شدن است.



خبرگزاری ایسنا