راهکار مناسب واردات موز چیست؟

  • 1400/07/04
  • 588 بازدید

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: واردات موز در قبال صادرات سیب با تعرفه ۴ درصد و به صورت آزاد با تعرفه ۲۰ درصد به منظور تنظیم بازار باید انجام شود‌.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: در گذشته به منظور رونق صادرات سیب مصوبه صادرات سیب در ازای واردات موز ابلاغ شد که در سال ۹۹ به دلیل نبود ثبت سفارش، مجوز فروشی رونق گرفت.


 مقام مسئول بیان داشت: سال گذشته با بحث مجوز فروشی توسط عده ای، هر کیلو موز با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به مصرف کننده تحمیل می شد.


 وی افزود: گرچه با این مصوبه به دنبال صادرات سیب و رونق آن هستیم، اما گاهی باید مراقب بازار باشیم  تا در مواقعی که با کمبود موز مواجه می شویم، قیمت ها جهشی افزایش نیابد.


 نورانی با در نظر گرفتن سیاست های بازار اذعان کرد: همان گونه که در گذشته واردات موز و میوه های گرمسیری آزاد بود و با ارز صادرات میوه و تره بار این امر رخ می داد، هم اکنون باید با تعرفه ۴ درصد در ازای صادرات سیب و در صورت عدم صادرات حداقل با تعرفه ۲۰ درصد وارد شود که گاهی بازار با کمبود مواجه نشود.


وی با تاکید بر واردات موز در برابر صادرات سیب با تعرفه ۴ درصد اظهار داشت: بنده معتقد هستم که واردات موز باید آزاد شود به طوری که در صورت عدم صادرات سیب با تعرفه ۲۰ درصد انجام نشود تا بازار با کمبودی  مواجه نشود.


نورانی گفت : طی ۲ سال اخیر با اتخاذ سیاست واردات موز، در برخی مواقع کمبود اتفاق افتاده که این موضوع به ضرر مصرف کننده است و در این مدت هیچ گاه نتوانستیم نظمی در بازار احساس کنیم که با این وجود آزادسازی صادرات و اعمال نظارت بیشتر برای تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود امری ضروری است.


 رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی یاد آور شد: اگر قرار است که واردات موز تنها در قبال صادرات سیب انجام شود، از این رو شاهد تزلزل در نرخ های بازار خواهیم بود، کما اینکه این اتفاق در گذشته رخ داد و هیچ گاه نتوانستیم بازار با نرخ منظم برای موز داشته باشیم.



باشگاه خبرنگاران جوان