برداشت طلای سبز از بزرگترین معدن گردوی کشور آغاز شد

  • 1400/06/30
  • 504 بازدید

برداشت طلای سبز از باغات شهر جهانی گردو آغاز شد.

 پس از یک سال تلاش صدای جمع آوری گردو دلنشین‌ترین ضرب آهنگ برای باغداران تویسرکان است.


تویسرکان با میانگین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو بزرگترین تولید کننده گردوی کشور است که به دلیل پوست کاغذی محصول، روغن بالای مغز گردو به عنوان شهر طلای سبز معروف است.


۷۰ درصد از اقتصاد و درآمد تویسرکانی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر باغبانی، فروش گردو و فعالیت‌های جانبی مرتبط با این محصول است، هفت هزار گردو کار در ۶ هزار وسعت باغ‌های این شهرستان فعال شدند.


اگر چه کیفیت طلای سبز تویسرکان زبانزد است، اما در همین پایتخت گردوی کشور هم درختان کم ثمر وجود دارد که برای افزایش باردهی آن‌ها طرح سرشاخه کاری درختان از ۴ سال قبل در حال اجرا است؛ به طوری که تاکنون ۴۰۰ هزار پیوند بر روی درختان گردو انجام شد.


عملیات پیوندزنی و جوان سازی درختان، فروردین و نیمه اول اردیبهشت هر سال اجرا می‌شود که کاهش اثرپذیری درخت در مقابل افت شدید دمای بهاره و افزایش باردهی در مهر ماه از اهداف آن است.


در این طرح پیوندک یا همان شاخه درختان گردوی پر بارده و دیرگل، بر روی شاخه‌های بریده شده درختان کم ثمر پیوند زده میشود و بعد از ۳ سال ثمردهی مناسب می رسند.


در نبود یک تشکل ملی، گاهی دست گردوکاران در پوست گردو می ماند؛ در صورت راه اندازی انجمن ملی گردو بسیاری از مشکلات در حوزه بسته بندی، بازاریابی و صادرات رفع خواهد شد.


اما خردی گردو، در کنار روش‌های معمول همچون مراجعه مستقیم به باغدار و یا بازار، در شرایط کرونایی، شرکت‌هایی با ایده‌های نو هم در تویسرکان راه اندازی شدند و طلای سبز را به شیوه خود به مشتریان عرضه می کنند.


استارتاپ‌های نوآور بخش کشاورزی تویسرکان با بکارگیری جوانان تحصیل کرده، بازاریابی و فروش را در بستر اینترنت، فضای مجازی و روش‌های پست نوین با هدف حذف واسطه‌های زائد و کوتاه کردن زنجیره ارزش انجام می‌دهند.


 




باشگاه خبرنگاران جوان