تولید نخستین چاشنی گوجه سیاه جهان در رفسنجان

  • 1400/06/17
  • 654 بازدید

مراسم آغاز ساخت گلخانه جدید تولید گوجه فرنگی سیاه در رفسنجان با اعلام تولید چاشنی این محصول برای نخستین بار در جهان در این شهرستان همراه بود.

ساسان کفایی متولی و مجری تولید گوجه سیاه ، در رفسنجان با اعلام اینکه فرآوری پودر گوجه سیاه هم قرار است به کشور سنگاپور صادر شود خبر داد و اعلام کرد که  برای نخستین بار در دنیا چاشنی گوجه سیاه به وسیله روغن زیتون که برای سلامتی مفید است و آزمایشات آن هم مورد تأیید وزارت بهداشت است را تولید کردیم که در سه نمونه ارائه می شود.


مجری طرح و نخستین تولیدکننده گوجه فرنگی سیاه در منطقه جنوب شرق کشور در رفسنجان که در مراسم کلنگ زنی احداث گلخانه جدید تولید گوجه فرنگی سیاه با متراژ پنج هزار مترمربع در روستای کفائیه شهرستان رفسنجان در استان کرمان گفت: طرح توسعه گلخانه  هیدروپونیک پنج هزار متر مربعی با اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.


وی افزود: محصولات گیاهی و سیفی جات به آب کمی نیاز دارند که تولید آنها مقرون به صرفه است و در تمام طول سال می توان از این محصولات استفاده کرد.


 حدود ۱۰ سال پیش کاشت گوجه فرنگی سیاه در روستای کفائیه رفسنجان از طریق واردات بذر آن از آمریکا توسط خانواده کفایی انجام شد و اینک طرح توسعه آن با حضور مسئولان طی مراسمی آغاز شد.


برند گوجه سیاه ایران در قطر و روسیه


کفایی اظهار کرد: مجوز نخستین برند گوجه فرنگی سیاه ایران را دریافت کردیم که کشورهای روسیه و قطر متقاضی این محصولات هستند و به آن کشورها صادرات داریم.


وی یادآور شد: در گلخانه ای که قبلا راه اندازی کردیم  ۳۰۰ نوع محصول مانند گوجه فرنگی سیاه، کاهو، انواع سبزیجات، انواع فلفل های رنگی و ... کشت می شود.


مقام مسئول افزود: در کنار تولید این محصولات ما فرآوری آن ها را هم داریم، با راه اندازی این گلخانه جدید بیشتر از نیروهای بومی و خانم های منطقه کفائیه به کار گرفته می شود.


فرماندار رفسنجان نیز در این آیین تصریح کرد: مردم خطه رفسنجان با پشتکاری که داشتند آب را از دل زمین بیرون آورده و بزرگترین جنگل مصنوعی دست کاشت مزارع پسته را با مساحت ۸۰ هزار هکتار به وجود آوردند.


وی افزود: با اینکه معضل کم آبی موجب خسارت و آسیب به پسته شد امّا نباید نسبت به تولید این محصول بی تفاوت باشیم زیرا خاستگاه و جایگاه این محصول در رفسنجان است و کشاورزی داریم که حتی ۱۴ تن پسته خشک در هر هکتار برداشت کرده است.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: باید در کنار حفظ کشاورزی پسته از منابع آبی موجود برای رونق بخشی استفاده کرد و به سمت ایجاد گلخانه ها رفت و محصول مورد نیاز مردم را که آب کمی نیاز دارند تولید و روانه بازار کرد.


فصیحی هرندی اذعان کرد: علاوه بر تولید محصولات گلخانه ای و رسیدن به خودکفایی در این زمینه می توان به کشورهای دیگر هم صادرات داشت و ارز حاصل از این صادرات را در موارد جانبی همان گلخانه ها از جمله بسته بندی و ... صرف کرد و درآمدزایی داشت.


فصیحی هرندی افزود : کار کشاورزی پسته سخت است سال گذشته به میزان ۷ هزار میلیارد تومان در رفسنجان پسته تولید شد امّا کارگاه و کارخانه ای از ناحیه این درآمد که می توانست در راستای اشتغالزایی هم گام موثری برداشته شود ایجاد نشد.


 



 




خبرگزاری ایرنا