افزایش 140 درصدی تولید عسل طبیعی در کلاله

  • 1400/06/10
  • 548 بازدید

مدیرجهاد کشاورزی کلاله در شرق استان گلستان گفت: امسال ۱۶۰ تن عسل طبیعی بهاره در این شهرستان تولید شد که در مقایسه با ۶۳ تن سال گذشته، ۱۴۰ درصد افزایش یافته است.

علی علیزاده مدیرجهاد کشاورزی کلاله تصریح کرد: امسال به دلیل مناسب بودن شرایط جوی برای استفاده زنبورهای عسل از شهد گل‌ها در طبیعت کلاله میزان تولید این محصول در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.


علیزاده گفت: شهرستان کلاله با وجود مراتع و جنگل‌های وسیع و کشت گیاهانی همچون کلزا، آفتابگردان و صیفی‌جات، شرایط مناسبی برای پرورش زنبور عسل دارد.


وی افزود: کلاله با داشتن بیش از ۲۳۰ فعال حرفه زنبورداری و ۱۲ هزار و ۳۰۰ کلنی زنبورعسل، سهم مناسبی در ایجاد اشتغال، افزایش تولید محصولات کشاورزی با گرده افشانی و درآمدزایی بهره‌برداران در منطقه را به خود اختصاص داده است.


مقام مسئول بیان کرد: زنبورداران این شهرستان علاوه بر تولید عسل، در زمینه سایر فرآورده‌ها از قبیل تهیه ژل رویال، گرده گل، موم زنبور عسل و بره موم نیز فعالیت دارند.


علیزاده، زمان برداشت عسل طبیعی بهاره را معمولا از اواخر تیر تا ابتدای شهریور اعلام کرد و گفت: تولید عسل بهاره امسال شهرستان به‌طور متوسط از هر کلنی حدود ۱۳ کیلوگرم بود.


وی اذعان کرد: شرایط جغرافیایی، وجود مراتع و گیاهان مناسب برای زنبوران از جمله کشت سالانه افزون بر ۱۰ هزار هکتار کلزا در کلاله سبب شده تا زنبورداران سایر استان‌ها با بیش از ۱۵ هزار کلنی نیز در این شهرستان حضور یابند.


بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در این استان حدود چهار هزار زنبوردار با ۲۰۰ هزار کلونی در تولید عسل و فرآورده‌های آن فعالیت می‌کنند که عمده محل استقرار آنان خارج از شهرها و حاشیه مزارع از جمله مزارع کلزا است.


گلستان با بیش از ۸۷ هزار هکتار سطح زیرکشت، رتبه نخست کشت کلزا به عنوان محصول مناسب برای گرده افشانی زنبور و تولید عسل را دارد و هر ساله با شکوفه زدن درختان میوه و گلدهی مزارع کلزا، زنبورداری در استان آغاز می‌شود.


طبق اعلام کارشناسان زنبور عسل، هر کیلوگرم عسل طبیعی دارای برگه آزمایش بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون ریال در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.


استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی دنیا یکی از مناطق مستعد سرمایه گذاری در پرورش زنبورعسل در کشور است و صنعت زنبورداری دراین خطه می تواند در خدمت توسعه استان قرار گیرد.



خبرگزاری ایرنا