خراسان جنوبی قطب تولید عناب درکشور

  • 1400/05/26
  • 573 بازدید

خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده و این روزها برداشت عناب تازه از باغ‌های این استان آغاز شده که نوید سالی پرمحصول است.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید عناب و زرشک همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات استراتژیک استان محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته‌اند.


اواسط تابستان که فرا می‌رسد فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود؛ محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و گفته می‌شود نخستین بار در منطقه‌ای به نام هردنگ در جنوب بیرجند کشت شد اما برخی شواهد حاکی از این است که در دوره هخامنشی بیش از ۲ یا سه هزار سال قبل عناب کشت شده است.


میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات مهم استان خراسان جنوبی بوده که با آب و هوای استان همچنین روستاهای اطراف سازگار است به طوری که مردم در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند همچنین در روستاهای اطراف به خصوص روستاهای شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان درخت‌های عناب فراوان وجود دارد.


تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین خاصی انجام می‌شود، از همین رو مراسم "عناب تکانی" سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ثبت شد.


در حال حاضر چهار هزار و ۱۳۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است و با توجه به نهادینه شدن دانش بومی و استفاده بسیار کم از سموم و کودهای شیمیایی، محصولی کاملا سالم و ارگانیک تولید می‌شود.


مرغوبیت عناب خراسان جنوبی چنان است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است و حرف اول را در کشور می‌زند.


فصل برداشت عناب از اواسط مرداد به‌ صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر خراسان جنوبی آغاز می‌شود و در روستاهای کوهستانی به علت آب‌ و هوای سرد به‌طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت محصول است.


عناب به صورت تازه و خشک شده، به عنوان میوه و خشکبار همچنین به عنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد و اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است و ۷۰ درصد عناب تولیدی خراسان جنوبی به خارج از استان صادر می‌شود.


عبدالرضا رضایی تصریح کرد: برداشت عناب از باغ‌های استان در سال زراعی جاری آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۱۳۰ تن محصول برداشت شود.


وی افزود: سطح زیر کشت عناب در استان خراسان جنوبی چهار هزار و ۱۳۴ هکتار است و تولید این محصول طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید عناب در استان فعالیت دارند گفت: بیشترین سطح زیر کشت این محصول با بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان خوسف است.


رضایی یاد آور شد: سال گذشته ۶ هزار و ۷۲۷ تن عناب از باغات استان برداشت شد و عناب تولیدی خراسان جنوبی از بالاترین کیفیت برخوردار است.


 




خبربان