دراستان اردبیل ۲۵۰ هزار تن محصولات صیفی و جالیزی تولید شد

  • 1400/05/25
  • 571 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی در استان اردبیل در سال زراعی جاری به بیش از ۲۵۰ هزار تن رسیده است.

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد : با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در شمال استان و همچنین مناطق جنوبی، تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی ادامه دارد و برداشت این محصولات در مناطق گرمسیری آغاز شده است.


مقام مسئول گفت: به رغم کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت این محصولات در منطقه مغان به دلیل قیمت‌گذاری مناسب فروش گوجه فرنگی، هندوانه و سایر محصولات صیفی و سبزی با رضایت بهره‌برداران ادامه دارد.


نیکشاد تصریح کرد: در شهرستان پارس‌آباد برداشت گوجه فرنگی با برآورد ۷۵ هزار تن در اراضی حاصلخیز این منطقه شروع شده که عمده محصولات برای فرآوری روانه کارخانه‌های رب‌سازی در منطقه می‌شوند.


وی تاکید داشت: علاوه بر پارس‌ آباد، در مشگین‌ شهر، کوثر و خلخال نیز کشت انواع محصولات سبزی و صیفی و جالیزی به ویژه گوجه فرنگی از شهریور ماه آغاز خواهد شد که انتظار می‌رود با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در تولید این محصول بتوان به ارقام مناسب و کیفیت تولید دست پیدا کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در شهرستان پارس‌ آباد بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی به سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی رفته که برآورد تولید بیشتر از سال گذشته بوده هر چند که سطح زیر کشت با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده است.


نیکشاد اضافه کرد: شش کارخانه رب‌سازی در منطقه و استان‌های همجوار محصولات تولید شده را با قیمت مناسب از زارعین خریداری کرده و نسبت به فرآوری آن اقدام می‌کنند.


وی به تجهیز این اراضی به سیستم آبیاری مدرن نیز اشاره کرد و افزود: عمده اراضی تولید محصولات جالیزی و سبزی و صیفی به آبیاری مدرن به ویژه نوع تیپ مجهز شدند که قطعاً بهره‌برداری بیشتر از این اراضی با تأمین منابع آب مورد نیاز و به شکل مکانیزه انجام می‌شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهارکرد: علاوه بر کشت این محصولات در اراضی حاصلخیز مغان و جنوب استان تا ۲۰ درصد افزایش تولید محصولات را در مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای نیز شاهد هستیم که کیفیت محصولات و استمرار تولید به تأمین نیاز بازار نیز کمک کرده است.


 




خبرگزاری مهر