کشاورزان مازندران از این پس کشت دوبار برنج را انجام ندهند

  • 1400/05/23
  • 427 بازدید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد : شالیکاران فریب وجود آب در رودخانه‌های استان را نخورند و از امروز به بعد اقدام به کشت دوباره برنج نکنند ،چون به خاطر شرایط آب و هوایی با خسارت احتمالی آفت و سرمازدگی مواجه خواهند شد.

عزیزالله شهیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: بارندگی های هفته گذشته سبب افزایش دبی آب رودخانه ها شد و در نتیجه شماری از کشاورزان را برای کشت دوم در قالب نشای مجدد ترغیب کرده است، اگرچه ممکن است شالیکاران با مشکل محددودیت تامین آب برای شخم وشیار مواجه نشوند، اما به طور یقین با توجه به گذشت زمان، با طغیان آفت نسل سوم و چهارم کرم ساقه خوار و سرمای پائیزی در زمان خوشه گیری محصول مواجه خواهند شد.


مقام مسئول با بیان این که هزینه کشت دوم برنج فقط تا مرحله عملیات نشاء کاری ۲۰ میلیون تومان در هکتار است، اذعان کرد: توصیه می شود کشاورزان به هیچ عنوان از امروز اقدام به نشا کاری نکنند .


کشت دوم برنج  همانند کشت اول نیازمند صرف هزینه های شخم و شیار، دستمزد نشاکاری، آبیاری و سمپاشی و دیگر کارهای ضروری برای نگهداری است که در صورت از بین رفتن محصول به علت تاخیر در کشت، کشاورزان دچار ضرر و زیان غیرقابل جبران خواهند شد. 


شهیدی با اشاره به این که امسال کشت دوباره برنج نسبت به سال پیش با کاهش حدود ۳۰ درصدی به ۱۷هزار هکتار رسیده است، افزود: البته به دلیل محدودیت منابع آبی امسال شالیکاران بیشتر از سال گذشته کشت دوم برنج را به روش دونوچ ( پرورش ساقه شالی) انجام دادند.


وی تاکید کرد: امسال برخلاف سال گذشته تا ۹۰ درصد عملیات نشا کاری برنج در کشت دوم از طریق تهیه بوته از بانک نشا و به صورت مکانیزه انجام شده است که این اقدام نشان دهنده توسعه مکانزاسیون در استان است.


شهیدی تصریح کرد: در مجموع طبق بررسی های صورت گرفته از ۲۱۵هزار هکتار اراضی شالیزاری که امسال زیر کشت برنج رفته است، پیش بینی می شود تا ۸۵هزار هکتار آن به دو روش دوباره نشا و پرورش دو نوچ انجام شود که نسبت به  سال گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار کمتر است.


کشت دوم برنج به دو صورت "نشای مجدد" و دونوچ یا رتون انجام می شود ،در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است و در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود که نیاز به آب ان کمتر است. 


شهیدی با بیان این که در حال حاضر درو حدود ۹۰ درصد محصول ارقام طارم محلی در کشت اول استان انجام شده است ،افزود: طبق آمار رسمی تهیه شده از مراکز خدمات کشاورزی ،۱۵۲ هزار و ۲۹۸ هکتار از شالیزارهای استان با ارقام محلی و ۶۲ هزار و ۷۰۲ هکتار ارقام اصلاح شده زیرکشت رفت.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی امسال با توجه به پیش بینی محدویت منابع آبی و کاهش سطح زیر کشت دوباره برنج، بذر یارانه ای علوفه شبدر برای ۵۰ هزار هکتار تامین شده است که کشاورزان می توانند بذر مورد نیاز را از کارگزاری های تحت پوشش شرکت خدمات کشاورزی  و یا مراکز خدمات کشاورزی دریافت کنند.


مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و بنا بر آمارها سالانه در این استان بیش از یک میلیون تن برنج سفید تولید می شود کهبرابر ۴۲ درصد نیاز کشور به این محصول است. 



خبر فارسی