ایران در تولید شکر خود کفا می شود

  • 1400/05/21
  • 583 بازدید

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر با بیان اینکه نگران مزارع نیشکر که تحت تاثیر بحران آب قرار دارند هستیم، گفت: کشور در آستانه خودکفایی مجدد در حوزه شکر قرار دارد.

بهمن دانایی، دبیر انجمن کارخانجات تولیدکننده قند و شکر بیان کرد: خوشبختانه امسال مشکل خاص و نگران کننده‌ای در حوزه تولید چغندرقند نداریم.


مقام مسئول با اشاره به اینکه سطح زیر کشت چغندر بهاره امسال حدود ۱۰۰ هزار هکتار بوده است، گفت: با شرایط موجود امیدوار هستیم به ارقام برآورد شده در این زمینه دست یابیم.


دانایی با بیان اینکه سطح زیر کشت چغندر پاییزه نیز بیش از ۲۰ هزار هکتار بوده است، تصریح کرد: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندر پاییزه امسال در کشور تولید شد که از این محل حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تن شکر تولید می‌شود و این رقم بسیار خوبی است.


وی افزود: سال گذشته میزان تولید چغندر پاییزه ۹۴۰ تا ۹۵۰ هزار تن بوده است و اگر اتفاق خاصی نیفتد ۵.۵ میلیون تن چغندر بهاره برداشت می‌کنیم که از این رقم حدود ۷۰۰ هزار تن شکر تولید می‌شود و مجموع شکر استحصالی از چغندر پاییزه و بهاره به حدود ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.


دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با بیان اینکه کشت نیشکر به خوبی انجام شده بود و مشکلی در این حوزه نداشتیم اذعان کرد: چالش آبی که در استان خوزستان به وجود آمد باعث شد در این حوزه دچار مشکل شویم و در مقاطعی این مسئله، تولید کنندگان را به شدت آزار داد که در پی این اتفاقات نامه‌های زیادی را به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی نوشتیم و خواستار رسیدگی به این مسئله شدیم.


وی با اشاره به اینکه کشت‌هایی که زیر سد دز هستند به شدت وضعیت بحرانی دارند و در معرض خطر قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال در کشت و صنعت کارون که بزرگترین تولید کننده شکر سفید کشور است مزارع خشک شده و متأسفانه تا چشم کار می‌کند نی‌های خشک شده را می‌بینیم. به همین جهت ما بسیار نگران تولید نیشکر در سال جاری هستیم.


دانایی با بیان اینکه آبی که به مزارع کشت و صنعت کارون می‌رسد از سد دز وارد رودخانه دز و از آنجا وارد مزارع کارون می‌شود،تاکید کرد: متأسفانه کشاورزانی که در بالادست کارون قرار دارند بیش از سهمیه، آب برداشت کرده‌اند و این مسئله سبب شده که آبرسانی به کشت و صنعت کارون ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه برداشت نیشکر از اول آبان ماه آغاز می‌شود گفت: اگر در پاییز بارندگی اتفاق بیفتد می‌توان به احیای بخشی از مزارع تا حدود زیادی امیدوار بود. ضمن اینکه ما خواستار رسیدگی فوری مسئولان مربوطه به وضعیت مزارع زیر کشت نیشکر هستیم.


دانایی با اشاره به اینکه کشت و صنعت کارون بزرگترین کارخانه تولید کننده شکر سفید کشور است، افزود: برآورد می‌شد امسال ۱۸۰ هزار تن شکر توسط این کشت و صنعت تولید شود و هدف‌گذاری برای سال بعد ۲۰۰ هزار تن شکر بود که با وضعیت ایجاد شده، این پیش بینی به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن کاهش یافته است.


دبیر انجمن کارخانجات تولید کننده قند و شکر با بیان اینکه پیش بینی ما در حوزه تولید نیشکر ۶ میلیون تن نی است، ادامه داد: برخی حدود ۷.۵ میلیون تن تولید نیشکر را برآورد می‌کنند که در این صورت ۷۵۰ هزار تن شکر از محل تولید نیشکر استحصال خواهد شد.


امسال ۱.۷ میلیون تن شکر در کشور تولید می‌شود



دانایی اظهار کرد: در این صورت تولید شکر کشور در سال جاری به یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌رسد که این رقم به تولید سال ۹۶ که ۲ میلیون و ۱۵ هزار تن شکر در کشور تولید کردیم بسیار نزدیک است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه نیشکر محصولی بسیار آب بر است و کشت آن در استانی مانند خوزستان منابع آب را به شدت تهدید می‌کند و عده‌ای خواستار عدم کشت این محصول و جایگزینی مارچوبه و کنجد به جای آن هستند گفت: با این نظریه به شدت مخالف هستم. سطح زیر کشت نیشکر در استان خوزستان ۸۷ هزار هکتار است و پیش از کشت نیشکر، این زمین‌ها کاملاً مرده بودند.


دانایی در پایان یادآور شد : سرمایه گذاران ورود کردند و با شست و شوی این زمین‌ها، شوری آنها را از بین بردند که این منجر به احیای اراضی و در نتیجه کشت نیشکر شد.



خبرگزاری تابناک