ارز آوری ۱۶میلیون دلاری صادرات خاویار و گوشت ماهیان خاویاری

  • 1400/04/28
  • 580 بازدید

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: سال گذشته صادرات خاویار ۶ میلیون دلار و صادرات گوشت ماهیان خاویاری ۱۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است.

عیسی گلشاهی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات در حاشیه ششمین همایش ملی و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارهای رسمی تقریبا ۴۵ درصد خاویار تولیدی در کشور صادر و ۵۵ درصد نیز در بخش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، اظهارکرد: از این ۵۵ درصد بخشی به عنوان مصرف داخلی و بخش دیگر نیز به عنوان خاویار درجه دو و سه به مصارف بهداشتی و آرایشی می رسد.


مقام مسئول اذعان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ تن خاویار در کشور تولید و ۴.۵ تن آن صادر شد. همچنین بخشی از خاویار تولیدی نیز در فروشگاه‌های آزاد فرودگاهی به فروش رسید و از کشور خارج شد که ارز آوری بخش تجاری و مسافری صادرات آن برای کشور حدود ۶ میلیون دلار بود.


گلشاهی یادآور شد: سال گذشته هزار تن گوشت خاویاری صادر شد که ۱۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشت و جمع کل صادرات خاویار و گوشت ماهیان خاویاری حدود ١۶ میلیون دلار بوده است.


وی در ادامه افزود: قیمت خاویار بلوگا(فیل ماهی) در مزارع متوسط ۱۰ میلیون تومان به ازای هر کیلو است و متوسط قیمت صادراتی آن از حدود ٧٠٠ دلار تا حدود ۱۰۵۰ دلار بسته به نوع و کیفیت آن متغییر است.


 این مقام مسئول در سازمان شیلات به کشورهای هدف صادراتی خاویار  ایران اشاره کرد و گفت: خاویار ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، خاور دور، ژاپن و اتحادیه اروپا صادر می شود. مقصد گوشت ماهیان خاویاری ایران نیز روسیه، آذربایجان و اخیرا ارمنستان است.


معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات، از تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: پنج کشور حاشیه خلیج فارس حدود ۱۰ سال است که براساس توافق بین المللی برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری، صید تجاری این ماهی‌ها را ممنوع کرده‌اند و این ممنوعیت برای امسال نیز تمدید شده است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران