۹۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شد

  • 1400/04/24
  • 490 بازدید

رئیس سازمان چای کشور اعلام کرد که تاکنون ۹۳ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه امسال قیمت خرید برگ سبز چای در مقایسه با سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: برگ سبز چای درجه یک ۶هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو ۴هزار و ۷۸۱ تومان از چایکاران خریداری می‌شود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون تمام برگ سبزچای که از چایکاران خریداری شده بر اساس قیمت مصوب است، تصریح کرد: تاکنون بالغ بر ۹۳ هزار تن برگ سبز چای خریداری شده و بالغ بر ۷۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است.


مقام مسئول افزود: بر اساس نشستی که از قبل با اتحادیه چایکاران کارخانجات تشکیل می‌شود، هزینه‌های روز برگ سبز چای برآورد و مصوبه قیمت‌ها ابلاغ می‌شود.


جهانساز اذعان کرد: قیمت برگ سبز چای در هر کارخانه‌ای که کشاورزان برگ سبز چای را تحویل می‌دهند، در مراکز خرید، بر روی دیوار نصب شده و همه کشاورزان از قیمت‌ها با خبر هستند.


طبق آمارها ۶ هزار هکتار باغ چای در کشور رها شده است که در صورت تصویب برنامه پنج ساله اصلاح و احیای باغ‌های رها شده و تامین منابع مالی ارزان‌قیمت با دوره تنفس برای بازپرداخت، هر سال یک‌هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار هکتار از باغ‌های چای رها شده به چرخه تولید باز گردد.


عملیاتی همچون احیاء، هرس و جوان‌سازی باغ‌های چای سالیانه دست‌کم به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تزریق منابع مالی نیاز دارد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران