انباشت ۹ هزار تن خرما در انبارهای خوزستان

  • 1400/04/23
  • 546 بازدید

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: بیش از ۹ هزار تن خرمای خریداری‌شده از سوی واحدهای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی خرما در استان خوزستان به دلیل نبود تقاضای بازارهای بین‌المللی، در انبارها مانده و حجم بالایی از نقدینگی این بخش‌های تولیدی را مسدود کرده است.

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز استان خوزستان بیان کرد: خوزستان با دارا بودن بیش از ۴۰ هزار هکتار نخلستان، یکی از شش استان اصلی تولید خرمای کشور است و سهمی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی از صادرات خرمای کشور به این استان اختصاص دارد.


مقام مسئول افزود: بر اساس درخواست‌های ارسال‌ شده به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، واحدهای درجه‌بندی و بسته‌بندی و صنایع تبدیلی خرما در استان خوزستان با چالش‌های مختلفی در حوزه کسب و کار روبه‌رو هستند.


وی گفت: با توجه به اینکه بخش‌های صنایع تبدیلی و صادرات، پاشنه آشیل بخش تولید هستند؛ ضرورت دارد توجه و اهتمام ویژه‌ای به بهبود شرایط فعالان در این دو حوزه انجام شود.


رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در حال حاضر از جمله مهم‌ترین چالش‌ها، وجود بالغ بر ۹ هزار تن خرمای خریداری‌شده در انبارهای واحدهای بسته‌ بندی و صنایع تبدیلی خرما در استان خوزستان است که به دلیل نبود تقاضای بازارهای بین‌المللی، در انبار مانده و حجم بالایی از نقدینگی اعضای این اتحادیه را مسدود کرده است.


عموری اظهار داشت : این حجم از خرمای موجود در انبارها که در سال گذشته خریداری شده است، قدرت نقدینگی کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی در استان خوزستان را برای ورود به خرید توافقی ویژه سال ۱۴۰۰ تحت‌الشعاع قرارخواهد داد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران