آغاز برداشت مکانیزه برنج جدیددر مازندران

  • 1400/04/22
  • 537 بازدید

برداشت رسمی برنج مازندران به صورت مکانیزه با حضور معاون استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در روستای « دعو کلا » بخش دابوشت آمل آغاز شد.

شالیزاری که برداشت محصول از آن شروع شد زیر کشت نوع زودرس برنج با نام « طارم محلی » بود.


عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاروزی مازندران در این آیین با بیان اینکه امسال همانند سال گذشته با وجود کم آبی، ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاوررزی استان زیر کشت برنج رفت ، گفت: خوشبختانه با مدیریت منابع آبی و همکاری کشاورزان ، پس از ۹۰ روز از نشاء ، نخستین برداشت این محصول آغاز شده است.


مقام مسئول با اعلام این که برنج کیفی طارم مازندران در بهترین وضعیت به مرحله برداشت رسیده است ، پیش‌بینی کرد که امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شلتوک برنج در مازندران تولید شود.


وی وضعیت شالیزارهای مازندران را در شرایط حاضر خوب توصیف و اذعان کرد : در حال حاضر زمین های شالیزاری شرق مازندران در مرحله خوشه‌گیری قرار دارند و بارندگی‌های اخیر تنش آبی شالیزارهای این منطقه را نیز از بین برده است.


شهیدی فر در عین حال گفت که امسال حدود پنج هزار هکتار از زمین های شالیزاری شرق مازندران با مدیریت پیش‌بینی کمبود آب، به کشت محصولات تابستانی از قبیل سویا و پنبه اختصاص یافت .


 رئیس سازمان جهاد کشاروزی مازندران مهم ترین مشکل کشاورزان برنجکار مازندران را در حال حاضر بازرگانی و فروش محصولات دانست و بیان کرد : دولت در سال های گذشته با کنترل میزان واردات و همچنین جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی ، حمایت خوبی از برنجکاران مازندران داشت و انتظار است امسال هم علاوه بر ادامه روش سال های گذشته ، حمایت از کشاورزان بیشتر شود.


وی با اظهار این که امسال هزینه تولید برنج به علت افزایش حدود ۵۰۰ درصدی نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم بسیار سنگین بود ، افزود: هزینه تولید برنج طارم هاشمی در سال گذشته ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و حداکثر قیمت فروش این محصول نیز در طول سال بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان قرار داشت و اکنون که به مرحله برداشت برنج جدید رسیدیم باز هم قیمت ۲۸ هزار تومان است که کفاف هزینه های سنگین کشاورزان را نمی کند.


شهیدی فر به موضوع کشت دوم برنج در مازندران اشاره کرد و گفت : ممنوعیتی در این موضوع به لحاظ کشت وجود ندارد، اما با توجه به نیاز به انجام کشت و تولید آن در کشور، کشاورزان خودشان بر اساس منابع آبی رودخانه ها و آب بندان ها مدیریت خواهند کرد.

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می‌کند.


برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران