افزایش 22 درصدی صادرات سبزی و صیفی جات

  • 1400/02/21
  • 695 بازدید

مدیرکل محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲.۵ درصدی تولید و رشد ۲۲ درصدی صادرات محصولات سبزی و صیفی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ خبر داد.

حسین اصغری مدیرکل محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: تولید محصولات سبزی و صیفی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۲.۵ درصد رشد داشته است.


مقام مسئول گفت: تولید محصولات سبزی و صیفی از ۲۸ میلیون و ۱۲۱ هزار تن در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۲۸ میلیون و ۸۴۸ هزار تن در سال زراعی ۹۹-۹۸ رسیده است.


وی افزود: علیرغم مشکلات مبادلات تجاری ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، میزان صادرات محصولات سبزی و صیفی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۲۲ درصد رشد داشته و از ۳ میلیون و ۷۳۵ هزار تن در سال ۹۸ به ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تن در سال ۹۹ رسیده است.


اصغری با اشاره به تولید بذر سبزی و صیفی در داخل کشور اذعان کرد: در تولید بذر گواهی شده سبزی و صیفی رشد ۲۱۵ درصدی داشته ایم و از ۱۹۰ تن در سال ۹۸ به ۵۹۹ تن در سال ۹۹ رسیده ایم.


وی رشد تولید بذر هیبرید خیار و گوجه فرنگی در سال ۹۹ را ۳۵۶ درصد عنوان کرد و گفت: میزان تولید بذر هیبرید خیار و گوجه فرنگی در سال ۹۸، ۴.۶ میلیون عدد بود که به ۲۱ میلیون عدد در سال ۹۹ رسیده است.


اصغری درباره برنامه کاهش واردات بذر سیب زمینی افزود: در سال ۱۴۰۰، کاهش واردات ۷۲ درصدی بذر سیب زمینی نسبت به سال ۹۹ هدف گذاری شده است.


مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که واردات بذر سیب زمینی نسبت به سال ۹۸، ۴۶ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: واردات بذر سیب زمینی در سال ۹۹، یک هزار و ۷۹۰ تن و در سال ۹۸، ۹۲۴ تن بود و طبق برنامه در سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ تن خواهد رسید.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران