ممنوعیت صادرات، بازار میوه را متشنج کرد

  • 1400/02/19
  • 711 بازدید

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: هم اکنون در بسیاری از میوه‌ها با مازاد تولید روبه‌ رو هستیم که علت اصلی آن به عدم سیاست گذاری منطقی باز می‌گردد.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، اظهارکرد: هم اکنون در بخش کشاورزی مشکل تنها مازاد پیاز نیست، بلکه در بسیاری از میوه‌ها با مازاد روبه‌رو هستیم که علت اصلی آن به عدم سیاست گذاری منطقی و مناسب و نبود بازار بر می‌گردد.


وی گفت: با توجه به اقلیم منحصر به فرد در دنیا و پتانسیل بالای کشاورزی در کشور، اگر خواهان رتبه اول منطقه هستیم، باید برنامه ریزی مناسب داشته باشیم که متاسفانه به رغم ریسک بالا و مشقت‌های فراوان تولید، بهره برداران با نبود بازار مناسب روبه‌رو هستند.


شادلو با بیان اینکه دخالت دولت در بحث تنظیم بازار میوه منجر به ایجاد مشکلات متعدد شد، افزود: با وجود شرایط مساعد تولید سیب و مرکبات به نامه وزیر صمت در اواخر بهمن مبنی بر ممنوعیت صادرات اعتراض کردیم و بارها گفتیم که محدودیت و ممنوعیت صادرات منجر به ایجاد تنش در بازار می‌شود که در شرایط فعلی با مانده قابل توجه سیب و پرتقال در سردخانه نتیجه این ممنوعیت را دیدیم.


مقام مسئول تصریح کرد: اعمال محدودیت و ممنوعیت‌های یک شبه ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌کند که علت اصلی این برهم زدن بازار به دخالت‌های دولت در بخش تولید و بنگاهداری صادرات باز می‌گردد. به عنوان مثال علی رغم ۱۰ هزار تن تولید سیب و مرکبات کشور، همه ساله دولت با ذخیره سازی و خرید ناچیز برای تنظیم بازار شب عید مشکلات متعددی ایجاد می‌کند که وزیر صمت باید پاسخگوی این مشکلات باشد.


شادلو ، با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در معرض خطر است اذعان کرد: ۲ ماه پیش طی مکاتبه‌ای با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تقاضا کردیم که کشاورزان گوجه کار طی ۳ ماه گذشته به رغم آنکه هزینه یک کیلو گوجه فرنگی ۵ هزار تومان تمام می‌شود، محصول تولیدی را با قیمت هزار تومان به فروش می‌رسانند که این موضوع نشان می‌دهد که اگر به تولید و زنجیره ارزش توجهی نداشته باشیم، تولیدکنندگان از بین می‌روند و مجدد به خارج وابسته می‌شویم.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران