عرضه مازاد تولید در بازار داخلی/ تاثیر کرونا بر صادرات آبزیان خوزستان

  • 1400/02/09
  • 531 بازدید

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: بسته بودن مرزها به دلیل شیوع کرونا، صادرات آبزیان از خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی برای این بخش به وجود آورده است که با پیگیری‌های انجام‌ شده قرار است مازاد تولید صادرنشده را در بازار داخلی عرضه کنیم.

فتح الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: قرار است مساله نهاده‌های مورد نیاز آبزی‌پروری به صورت جدی پیگیری شود. تسهیلات مورد نیاز برای طرح‌های آبزی‌پروری و صید و صیادی نیز در الویت قرار دارد تا مشکلات استان خوزستان در این بخش‌ها حل شوند.


 وی با اشاره به طرح پرورش ماهی در قفس گفت: قرار است پروژه پرورش ماهی در قفس در سد مارون در مدت یک ماه آینده فراخوان شود و پس از آن، این پروژه در سد مارون اجرایی می‌شود.


مقام مسئول اذعان کرد: قرار است مطالعات پرورش ماهی در قفس در مخزن سد کارون ۳ نیز توسط پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور نیز انجام شود تا ظرفیت میزان پرورش در این سد مشخص و پس از آن، مجوز پرورش ماهی در قفس صادر شود. البته برای این سد مدت مجوز پرورش ماهی در قفس تنها تا زمانی خواهد بود که از آن برای برداشت آب شرب استفاده نشود.


ابوعلی با اشاره به تخلفات صید و صیادی در خوزستان عنوان کرد: اخیرا در بحث تخلفات صید و صیادی، با مشکلاتی در شهرستان‌های ساحلی خوزستان مواجه شده‌ایم که با توافقات انجام‌شده قرار است فرمانداران و شورای تامین شهرستان‌ها به صورت جدی با متخلفان صید و صیادی برخورد کنند.


وی افزود: بسته بودن مرزها به دلیل شیوع کرونا، صادرات آبزیان از خوزستان را تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی برای این بخش به وجود آورده است که با پیگیری‌های انجام‌شده قرار است مازاد تولید صادرنشده را در بازار داخلی عرضه کنیم.


مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: قرار است معاونت امور اقتصادی استانداری خوزستان و اداره‌کل شیلات با برگزاری جلساتی با شرکت‌های بزرگ و برخی دستگاه‌های نظامی و انتظامی، هماهنگی‌هایی انجام دهند تا در جیره غذایی که برای کارمندان این بخش‌ها استفاده می‌شود از تولیدات آبزیان استان خوزستان استفاده شود.


مدیرکل شیلات خوزستان افزود: خوزستان در مقام اول آبزی‌پروری کشور قرار دارد و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در خوزستان، این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و خوزستان در جایگاه اول تولید آبزیان کشور باقی خواهد ماند.


ابوعلی تصریح کرد: در شرایط فعلی، تولید آبزی‌پروری خوزستان ۷۳ هزار تن در سال است و با بهره‌برداری از طرح‌های آبزی‌پروری میان‌ مدت که در حدود سه تا پنج سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، میزان تولیدات آبزی‌پروری خوزستان به ۲۸۰ هزار تن در سال خواهد رسید.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران