استفاده از دانش روز راهی برای ارتقای امنیت غذایی

  • 1400/01/29
  • 533 بازدید

معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان اقتصادی کوثرگفت: با استفاده از دانش و تکنولوژی روز ضمن کاهش ضایعات می‎توان بهره وری تولید و امنیت غذایی کشور را ارتقا داد.

جواد وکیلی معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر، با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از ویژگی‌های مهم در حفظ پایداری کشور محسوب می‌شود،بیان کرد: این موضوع یکی از مزیت‌های کشور در حوزه کشاورزی است که امنیت غذایی و پایداری کشور به آن وابسته است.


وی گفت: گرچه برخی صاحب نظران داخلی بر این باورند که در حوزه کشاورزی به دلیل کمبود آب مزیت نسبی نداریم، اما این افراد صورت مسئله را پاک می‌کنند چرا که موضوع کرونا نشان داد که قفسه‌های کشورهای اروپایی و توسعه یافته هم خالی شد و این کشورها با معضل تامین امنیت غذایی روبه‌رو شدند.


وکیلی افزود: کشورها تا حدی باید سطح امنیت غذایی خود را حفظ کنند، از این رو در حوزه کشاورزی باید به دنبال روش نوآورانه، دانش بنیان و فناور محور باشیم تا در این عرصه فعالیت موثری داشته باشیم.


معاون برنامه ریزی اقتصادی کشاورزی کوثر با بیان اینکه بهره وری تولید و کاهش ضایعات با تکنولوژی و دانش روز قابل حل است، گفت: با توجه به مشکل کمبود آب، ارتقای بهره وری تولید در واحد سطح و کاهش ضایعات با استفاده از تکنولوژی و دانش روز قابل دستیابی است، همچنین طبق تاکید مقام‌معظم رهبری نیازمند ثبات قانون گذاری هستیم چرا که در حوزه برنامه ریزی کارا متاسفانه دچار خلاء هایی هستیم که همین موضوع موجب شده در مقطعی با کاهش قیمت پیاز شاهد دورریز و هدر رفت آن باشیم و در مقطع دیگر با افزایش قیمت، خانوارها دچار مشکل شوند که با این وجود باید برنامه ریزی خوبی صورت گیرد.


مقام مسئول با تاکید بر برنامه ریزی بلندمدت در حوزه تولید گوشت و مرغ تصریح کرد: وزارت جهاد و وزارت صمت باید برنامه ریزی بلندمدتی داشته باشند تا بنگاه‌های تولیدی برمبنای قوانین پایدار اقدام به تولیدکنند.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران