قیمت نهایی خرید تضمینی گندم به روزهای آتی موکول شد

  • 1400/01/24
  • 520 بازدید

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، تصمیم گیری در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم به چهارشنبه موکول شد.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: گرچه در جلسه شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد و نمایندگان بخش خصوصی بر اصلاح قیمت تاکید داشتند، اما نرخ نهایی گندم تصویب نشد.


وی گفت: با توجه به مسائل تامین اعتبار وجه گندم، روز چهارشنبه قرار است جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران به نمایندگی از بخش خصوصی، رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود و در نهایت رقم نهایی تصویب شود.


هاشمی اذعان کرد: با آنالیز قیمت تمام شده تولید و نرخ جهانی، پیشنهاد بخش خصوصی برای خرید تضمینی گندم حداقل ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، حال باید منتظر ماند که در نهایت چه رقمی در جلسه آتی به تصویب می‌رسد.


گفتنی است، با آغاز فصل برداشت گندم سرانجام بعد از مدت‌ها کشمکش، اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم مورد بررسی قرار گرفت.


گرچه با تشکیل شورای قیمت گذاری، گندمکاران امیدوار بودند که پیش از شروع فصل کشت  قیمت اصلاح شود، اما متاسفانه با گذشت چند ماه از جلسه شورا، موضوع اصلاح نرخ خرید در دستور کار قرار نگرفت که این امر با انتقاد شدید کشاورزان روبه‌رو شد چرا که گندم به عنوان‌ مهم ترین محصول استراتژیک با نان مردم گره خورده است که بی توجهی به اصلاح نرخ می‌تواند بحث قاچاق گندم و آرد و جایگزینی خوراک دام و طیور را به همراه داشته باشد که در نهایت این امر ‌منجر به از بین رفتن پایداری تولید و وابستگی به کشورهای بیگانه در شرایط فعلی تحریم می‌شود.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران