سالانه ۱۰۰۰تن شیرین ‌بیان از کهگیلویه و بویراحمد به بازارهای جهانی صادر می شود

  • 1399/12/16
  • 545 بازدید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه ۱۰۰۰تن پودر و عصاره شیرین بیان از این استان صادر شده است.

سید هاشمی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یک واحد صنعتی به نام "آسه" در شهرک صنعتی بلکوی یاسوج مستقر است که پودر و عصاره شیرین بیان تولید و صادرات می کند.


وی تصریح کرد: ۹۵ درصد محصولات و تولیدات این واحد صنعتی که پودر و عصار شیرین بیان است به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ۵ درصد به آفریقای جنوبی صادر می شود.


موسوی افزود: هر کیلوگرم پودر شیرین بیان به قیمت ۳.۸ دلار و هر کیلوگرم عصاره شیرین بیان به قیمت ۳.۳ دلار ارزش ارزی دارد.


گفتنی است که شیرین بیان یکی از صدها گیاه دارویی است که در سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد می روید و ریشه این گیاه در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.


این گیاه در صنایع دارو سازی، لوازم آرایشی، شیرینی سازی، نوشیدنی و دیگر صنایع کاربرد بسیار دارد.


شیرین بیان گیاهی است که برخلاف نامش تلخ است اما خواص فوق‌العاده‌ای دارد امروزه این ماده در ترکیب داروهای مربوط به بیماری‌های تنفسی بکار برده می‌شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می‌کند. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می کند؛ چون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است.


شیرین‌بیان در سلامتی کبد نقش مهمی دارد و همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، در کنترل نمک بدن موثر و مفید است و این گیاه با کنترل نمک بدن از بروز فشار خون و افزایش وزن پیشگیری می‌کند.


این گیاه همچنین در درمان زخم معده، ورم معده و مشکلات روده موثر است. یکی دیگر از کاربردهای شیرین بیان را کاهش التهاب موضعی است و از دم کرده و یا جوشانده این گیاه می توان به صورت دهان شویه برای رفع التهاب دهان استفاده کرد. همچنین ضماد شیرین بیان برای انواع شکستگی های استخوان و رفع التهاب مربوط به دررفتگی و ورم خاصیت دارد.


افرادی که فشار خون دارند و یا گرفتار بیماری های قلبی و کلیوی و کبدی هستند، نباید شیرین بیان مصرف کنند، زیرا فشار خون را بالا می برد.


 مسائل مربوط به گیاه شیرین بیان در زمینه تحقیقات، کشت، برداشت، فرآوری، بسته بندی، صادرات، بازاریابی و ارزآوری زنجیره کاملی است که همه این فرآیندها باید مورد توجه مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران