۸۰ میلیون قطعه ماهی در رودخانه های مازندران رها سازی شد

  • 1399/11/19
  • 758 بازدید

مدیرکل شیلات مازندران گفت: در سال جاری برای غنی‌ سازی آبزیان رودخانه‌‌های استان بیش از ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در ۱۳ سرشاخه رودخانه‌ای رها سازی شد.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران بیان کرد : در سالهای اخیر همزمان با کاهش تعداد تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه های مازندران به دلیل صید بی رویه یکی از راهکارهای موجود تکثیر و رهاسازی نوزادان ماهی بود که با حمایت دولت در دست اجرا است.


اسحاقی با اشاره به رهاسازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران طی سال جاری تصریح کرد: ماهی سفید از مهم ترین آبزیانی هستند که از دریا برای تخم‌ریزی به رودخانه ها سفر می کنند و بیشترین سهم مصرف را در سبد غذایی ساکنین مازندران و استان های دیگر  را تشکیل می‌دهند. 


وی همچنین تکثیر ماهیان استخوانی را یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش میزان صید عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۲ مرکز تکثیر ماهیان استخوانی یکی در ساری که پرورش ماهی سفید ، کپور و ماهیان خاویاری را در اختیار دارد و مرکز کلاردشت که پرورش ماهیان آزاد را انجام می‌دهد در سطح استان فعال هستند.


مقام مسئول افزود: مرکز کلاردشت پس از چندین سال غیر فعال بودن به دلیل بیماری ویروسی در حال حاضر دوباره با ٢٠ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت شده است و اکنون مشکل خاصی در آن مشاهده نمی شود.


افزایش ۴۰ درصدی پرورش ماهی در قفس



وی پرورش ماهی در قفس را یکی از زمینه های برنامه های جهش تولید در استان عنوان کرد و گفت: این شیوه از تولید کمترین میزان آسیب به محیط زیست و هزینه پایین و بهره وری بسیار بالا است که سالهای اخیر در مازندران با استقبال خوبی مواجه شد. 


 مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه برنامه جهش تولید برای پرورش ماهی در قفس امسال ٧٠٠ تن است افزود: سال گذشته برنامه ما تولید ۵۰۰ تن ماهی از طریق پرورش در قفس بود که امسال رشد ۴۰ درصدی داشته است و پیش بینی می کنیم به این میزان دست یابیم.


وی از ایجاد ١٢ قفس جدید پرورش ماهی از مهر ماه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این تعداد قفس در حال حاضر ۲۶ قفس پرورش ماهی در ۱۲ مزرعه ساحلی فعال هستند.


اسحاقی با بیان اینکه در حال حاضر روند صید و صیادی در مازندران مناسب نیست و کاهشی است گفت: تنها پروژه ای که می تواند جایگزین طرح صید از دریا و افزایش تولید شود پرورش ماهی در قفس است.


مدیرکل شیلات همچنین به مجوزات بهره برداری بلا تکلیف اشاره کرد و گفت: مجوزات پرورش ماهی در قفس که در گذشته صادر شده و به بهره برداری نرسید باید لغو شود و در این زمینه اقدامات بازرسی و کارشناسی آغاز شده است.


 




مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران