قاچاق دانه زیتون به روغن زیتون پیوست؛روغن‌های زیتون تقلبی سرطان‌زاست

  • 1394/04/04
  • 988 بازدید

در حالی که بر اساس استاندارد 1448 ، مصرف روغن Pomace به معنای تفاله زیتون سرطان‌زا تشخیص داده شده است ، سالانه بیش از پنج‌هزار تن روغن بسته‌بندی شده غیرخوراکی وارد کشور می‌شود که به‌علت ناآگاهی مردم در سبد غذایی قرار می‌گیرد.

عضو شورای ملی زیتون امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: اگر تاکنون شاهد واردات روغن زیتون با اسم Pomace به معنی تفاله زیتون در حجم گسترده و عرضه آن در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بودیم ، امروز قاچاق دانه زیتون نیز از یونان ، اسپانیا و ترکیه به آن اضافه شده است.

نادر جلالت افزود: هرچند وضعیت تولید زیتون کنسروی نسبت به روغن زیتون از شرایط بهتری برخوردار است ، اما به‌علت ورود مگس زیتون و چیدن زیتون قبل از رسیدن و عرضه آن به مراکز فرآوری باعث شده عرضه زیتون در صنعت فرآوری کنسرو بالاتر از میزان تقاضا باشد و با حجم قابل توجهی از زیتون‌های کنسروی به‌فروش نرفته روبه‌رو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود ، دانه‌های زیتون نیز از کشورهای مختلف و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند که باعث شده حجم زیتون کنسروی افزایش پیدا کند و به تبع آن عرضه و تقاضا از تعادل خارج شود.

جلالت ادامه داد: حجم زیتون‌های تقلبی واردشده به قدری بالا است که بازارهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

روغن‌های زیتون قاچاق سرطان‌زاست
عضو شورای ملی زیتون با اشاره به دلایل به فروش نرفتن زیتون‌های کنسروی تصریح کرد: بخش خصوصی به‌منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود باید در زمان فرآوری نسبت به جدا کردن ارقام زیتون دقت لازم را اعمال کنند.

وی یادآور شد: زیتون ایرانی جزو خوش‌طعم‌ترین زیتون‌های دنیا است که در صورت سورت‌بندی صحیح و فرآوری درست می‌تواند در سبد صادراتی قرار گیرد.

جلالت از واردات روغن زیتون به کشور خبر داد و تأکید کرد: در زمان حاضر بیش از پنج‌هزار تن روغن بسته‌بندی‌شده به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که عملاً مصرف خوراکی ندارند.

وی اظهار داشت: بر اساس استاندارد 1448 روغن زیتون به‌دست‌آمده از تفاله زیتون به‌علت مواد هگزان‌ها خاصیت سرطان‌زایی داشته و قابلیت خوراکی ندارد.

جلالت همچنین گفت: با این وجود ، حجم قابل توجهی از روغن تفاله زیتون که با نام Pomace وارد کشور می‌شود ، به علت عدم آشنایی مصرف‌کنندگان با این روغن به مصرف خوراکی می‌رسد که می‌تواند سلامت شهروندان را با تهدید روبه‌رو کند.

وی در ادامه افزود: با وجود اینکه این شورا بارها در رسانه‌ها یا با مکاتبه با نهادهای تصمیم‌گیر ضرورت جلوگیری از واردات روغن زیتون را مورد تأکید قرار داده ، اما تا زمانی که سطح اطلاعات مردم افزایش پیدا نکند و روغن زیتون تقلبی وارداتی را خریداری نکنند ، همچنان واردات روغن زیتون ادامه خواهد داشت.

عضو شورای ملی زیتون خاطرنشان کرد: روش تشخیص روغن زیتون خالص بر اساس استانداردهای شورای بین‌المللی زیتون توجه به رنگ آن است که باید زرد تا زرد مایل به سبز باشد. در مرحله بعد ، بوی میوه ازجمله بوی سیب ، گوجه‌فرنگی ، میوه زیتون یا علف تازه بدهد.

جلالت ادامه داد: مهم‌ترین روش تشخیص روغن زیتون اصل چشیدن آن است ، به نحوی که بعد از آنکه روغن زیتون را در دهان خود می‌ریزید و آن را در داخل دهان می‌چرخانید ، پس از چند ثانیه در انتهای گلو تلخی و تندی حس می‌شود که گلو را سوزانده و گاهی ممکن است باعث سرفه شود.
وی تصریح کرد: مصرف سرانه جهانی روغن زیتون 500 گرم است ، این رقم در سوریه 27 کیلوگرم ، اسپانیا 18 کیلوگرم و در یونان 24 کیلوگرم برآورد شده است.

جلالت یادآور شد: ایران با سرانه 200 گرم روغن زیتون جزو کم‌مصرف‌ترین کشورهای مصرف‌کننده زیتون است.
وی تأکید کرد: روغن زیتون‌های قاچاق از جنوب کشور و عموماً از مرزهای عراق و ترکیه وارد کشور می‌شود که در صورت کاهش تعرفه واردات روغن زیتون می‌توان تا حدودی نسبت به کنترل آن اهتمام داشت.

تولید 100 هزار تن زیتون
عضو شورای ملی زیتون اظهار داشت: با وجود آنکه شورای ملی زیتون بارها نسبت به قاچاق زیتون هشدار داده بود ، اما سال گذشته با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری نسبت به کنترل واردات روغن زیتون هشدار داده است.

جلالت همچنین گفت: سطح زیر کشت تولید زیتون در سال جاری 50 هزار هکتار است که انتظار می‌رود حجمی بیش از 100 هزار تن زیتون تولید شود.

وی در ادامه افزود: از این میزان ، 60 تا 70 هزار تن به‌صورت کنسرو و مابقی به برداشت زیتون روغنی اختصاص داده می‌شود.
جلالت خاطرنشان کرد: از 30 تا 40 هزار تن روغن زیتون ، حدود پنج‌هزار تن روغن استحصال می‌شود که با وجود نیاز 14 هزار تنی روغن زیتون بیش از 9 هزار تن واردات خواهیم داشت.

باغ‌های غیربارور زیتون همچنان رهاشده‌اند
عضو شورای ملی زیتون ادامه داد: بخشی از باغ‌های زیتون که در دولت سازندگی کشت شده بود ، پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری و گذر عمر کشاورزان غیربارور تشخیص داده شد و مقرر گردید برای جایگزینی ارقام غیربارور با بارور برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با وجود فعالیت صورت‌گرفته در دولت گذشته همچنان حجم قابل توجهی از باغ‌های زیتون که درختان آنها غیربارور تشخیص داده شده ، جایگزینی برای آنها نیامده و کشاورزانی که بیش از 15 سال از عمر خود را صرف آباد کردن این باغ‌ها گذاشته‌اند ، اکنون در حال از دست دادن خانه خود به‌علت مصادره بانک‌ها در قبال تسهیلات دریافتی هستند.

وی یادآرو شد: از آنجا که بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از منابع خارجی تأمین می‌شود ، به شکل طبیعی قطع درختان و جایگزین کردن درختان زیتون با سایر درختان دیگر نمی‌تواند به نفع اقتصاد کشور باشد؛ لذا باید از ظرفیت ایجادشده برای افزایش تولید زیتون و روغن استحصالی آن استفاده کرد./



ایانا