استفاده پسماند کارخانجات صنایع غذایی برای تولید الکل

  • 1399/10/06
  • 661 بازدید

محققان موسسه علوم و صنایع غذایی توانسته اند از پسماند کارخانجات صنایع غذایی، میزان زیادی الکل با خلوص بالا تولید کنند. شایان ذکر است که پسماند حاصل از این فرآیند در تولید غذای دام کاربرد فراوانی  دارد.

با شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای الکل به عنوان یک ضد عفونی کننده که نقش موثری در کنترل زنجیره انتقال این بیماری دارد، موسسه علوم و صنایع غذایی با شناخت ظرفیت های موجود اقدام به تولید این محصولات از پسماند کارخانجات صنایع غذایی کرد.


دکتر ابوالفضل پهلوانلو، معاون پژوهشی این موسسه از ویژگی های مواد اولیه موجود در این الکل سخن به میان آورد و تصریح کرد: در تولید این محصول با خلوص بالا از ارزش افزوده بسیار فراوانی در مقیاس صنعتی استفاده شده است.


دستیابی به اتانول با نرخ کمتر در سال جاری



مجری طرح از بهره گیری تکنولوژی های نوین به دانش فنی تولید اتانول خبر داد و گفت: استفاده از تکنولوژی های نوین در تولید محصولات مختلف منجربه رقابت شده است، در حال حاضر ما به تولید اتانول با نرخ کمتر از قیمت تولید در کارخانجات در ایران دست یافته ایم.


وی همچنین عنوان کرد: خط تولید این فرآیند شامل نوع ماده اولیه (پسماند موجود در کارخانجات صنایع غذایی) و فرمولاسیون، بهینه سازی سیستم تخمیر، باز طراحی راکتورهای تخمیر و هوشمندسازی برج تقطیر سیستم تولید الکل بازسازی شد.


بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه علوم و صنایع غذایی پساب تولید شده طی تولید الکل، کاربرد فراوانی در تغذیه دام خواهد داشت.


این مقام مسئول در پایان از واگذاری فرآیندهای کنترول کیفیت محصول نهایی و استقرار کامل خط تولید در کشور سخن به میان آورد.


لازم به ذکر است که در سال جاری تولید الکل نه تنها در مصارف بهداشتی و دارویی کشور بلکه در میان کشورهای همسایه نیز سود فراوانی داشته است. بنابراین با ادامه یافتن روند تولید، هم زمینه ایجاد اشتغال افزایش می یابد و هم کشاورزی جانی تازه خواهد گرفت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران