تولید کیت تشخیص انقضای مواد غذایی

  • 1399/09/23
  • 854 بازدید

دکتر ابوالفضل پهلوان لو معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی در طی جلسه ای از اهمیت امنیت غذایی خبر داد و گفت: همواره درصدد هستیم تا به این پرسش ها، پاسخ های علمی با مرجعیت های مشخص شده ارائه دهیم.

دکتر ابوالفضل پهلوان لو معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی در طی جلسه ای از اهمیت امنیت غذایی خبر داد و گفت: همواره درصدد هستیم تا به این پرسش ها، پاسخ های علمی با مرجعیت های مشخص شده ارائه دهیم.


معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی خاطر نشان کرد: کارهای علمی و تحقیقاتی انجام شده در این موسسه نه تنها می تواند نیاز صنعت را برطرف کند، بلکه پاسخگوی نیازهای مردم نیز خواهد بود.


وی تصریح کرد: سند ملی آلاینده های مواد خام کشاورزی در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در حال حاضر تهیه شده و جزو طرح های تصویب شده از سوی شورای عطف در سال 93 بوده است.


پهلوان لو ادامه داد: در سال 95 بودجه ای برای ادامه و اجرای این طرح اختصاص نیافت، با همکاری دانشگاه بقیه الله، سازمان جهاد کشاورزی و یکی از دانشگاه های علوم پزشکی، این سند ملی تهیه شد.


معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی از پیاده سازی این پروژه در خراسان رضوی خبر داد و گفت: در این پروژه درصدد بودیم تا سندی برای مدیریت آلاینده های مواد اولیه غذایی دام و طیور، پایش آلاینده های مواد غذایی و ارتقاء سطح سلامت صنایع غذایی را در نظر بگیریم.


معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی اظهار داشت: لازم به ذکر است که یکی از معضلات ما آلایندهایی اند که در پی تولید محصولات غذایی بوجود می آیند، استفاده از صنعت نه تنها می تواند به کاهش آن کمک کند، بلکه باعث سلامتی افراد جامعه نیز می شود.


وی افزود: استفاده از این سند جامع منجر به مدیریت تولید محصولات غذایی خواهد شد و به عنوان یک زنجیره تولید مورد استفاده قرار می گیرد.


معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی از محصولات کاربردی تولید شده در این موسسه خبر داد و گفت: در این موسسه کیت های تشخیصی برای شناسایی برخی از ترکیبات در مواد غذایی از جمله باکتری، نیتریت، میکروب و ... است.


90 درصد از آلاینده های زیستی با تولید این محصول کاهش می یابند



وی از تولید محصول دیگری برای نشان دادن تاریخ تولید و انقضا در صنایع غذایی سخن به میان آورد و گفت: با توجه به اینکه تاریخ تولید و انقاضای روغن ها را نمی توان تشخیص داد، استفاده از چنین کیت های تشخیصی بسیار کاربردی است، گفتنی است که میزان ماندگاری این کیت ها را می توان تشخیص داد.


معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی از قرار گیری این کیت ها بر روی بسته بندی مواد غذایی سخن به میان آورد و گفت: این کیت ها با تغییر رنگ می توانند تاریخ انقضا و تولید محصول را نشان دهند.


وی همچنین یادآور شد: یکی از دلایل افزایش ضایعات مواد غذایی، نگهداری نادرست آنها است. ما در موسسه علوم و صنایع غذایی با همکاری بخش خصوصی توانسته ایم روشی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی و کاهش بار میکروبی با بهره گیری از پلاسمای سرد ابداع کنیم.


معاون پژوهشی موسسه علوم و صنایع غذایی در پایان از دیگر تولیدات این موسسه رونمایی کرد و گفت: یک ماده طبیعی در این موسسه برای ضدعفونی محصولات خام از جمله سبزی، میوه و ... تولید شده که می تواند علاوه بر از بین بردن میکروب ها، سموم موجود را از محصولات خام بزدایند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران