تولید رنگ های طبیعی برای صنایع غذایی و دارویی

  • 1399/09/20
  • 946 بازدید

مجید افشاری، مدیر عامل شرکت دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان از دستیابی به رنگ های طبیعی حاصل از گیاه آناتو و چغندر، زردچوبه، گوجه فرنگی و گلرنگ خبر داد و گفت: این رنگ های دارویی جهت استفاده در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی و دارویی تولید شده.

مجید افشاری، مدیر عامل شرکت دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان از دستیابی به رنگ های طبیعی حاصل از گیاه آناتو و چغندر، زردچوبه، گوجه فرنگی و گلرنگ خبر داد و گفت: این رنگ های دارویی جهت استفاده در صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی و دارویی تولید شده است.


مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: در سال جاری جایگزینی رنگ های خوراکی طبیعی بجای رنگ دهنده های غذایی مصنوعی مورد توافق قرار گرفت، لازم به ذکر است که این رنگ های خوراکی تنها به افزودنی هایی اطلاق می شود که در صورت اضافه کردن آن، باعث انتقال رنگ به غذا یا نوشیدنی خواهد شد.


لازم به ذکر است که این مواد در اشکال مختلف ژل، مایع، پودر و خمیر تولید می شود تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که رنگ های مصنوعی برای سلامت افراد بسیار مضر بوده و عامل بروز بیماری های همچون سرطان خواهد شد، بنابراین مصرف این رنگ ها در مواد غذایی غیر مجاز بوده و رنگ های طبیعی با نرخ بالاتر جایگزین آنها شد.


شایان ذکر است که اکثر رنگ های خوراکی استفاده شده در کشور وارداتی بوده و تعداد کارخانجات تولید کننده این مواد (رنگ های طبیعی) نیز بسیار محدود می باشند.


مدیر عامل این شرکت از آغاز تولید افزودنی های طبیعی و خوراکی با مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی و 35 درصدی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خبر داد و گفت:  با تکیه بر دانش بومی، فناوری تولید رنگ های طبیعی توانسته ایم این محصولات را در حوزه های صنایع غذایی و دارویی به دست آورده و برای اولین بار در ایران، پروانه بهداشتی ساخت را از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای تمامی رنگ های طبیعی خوراکی بدست آورده و این محصولات برای توزیع در بازارهای مصرف آماده شده اند.


افشاری ادامه داد: این شرکت سازنده از تسهیلات صندوق نوآوری به مبلغ 300 میلیون تومان جهت تولید صنعتی محصول خود استفاده کرده است و افزود: این تسهیلات صرف خرید، راه اندازی و نصب تجهیزات خط تولید و تامین بخشی از این هزینه در حال گردش دریافت شده است.


وی همچنین از کابرد این رنگ های طبیعی و بازار مصرف این محصول خبر داد و گفت: این رنگ های طبیعی در طیف گسترده ای از محصولات از جمله تولید ماکارونی، پاستا و محصولات تخمیری، اسنک و فرآورده های اکسترود شده، فرآورده های لبنی، داروسازی و فرآورده های گیاهان دارویی، صنایع نوشیدنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، شیرینی و شکلات و صنایع بیسکویت کاربرد دارند.


افشاری از گیاهی بودن این رنگ ها خبرد داد و افزود: گفتنی است که این رنگ های طبیعی از محصولاتی از جمله گیاه آناتو و چغندر، زردچوبه، گوجه فرنگی و گلرنگ و... به دست آمده و با توجه به پیچیدگی فرایند استخراج این محصول بهینه سازی این فرآیند و افزایش راندمان آن اهمیت زیادی دارد.


لازم به ذکر استه که تعداد تولید کنندگان این محصولات در کشور بسیار اندک می باشد



رنگ سبز خوراکی برگرفته از کلروفیل سبزینه گیاهان، رنگ طبیعی خوراکی زرد از کورکومین و از زرد چوبه و کارتاموس گلرنگ، رنگ قرمزخوراکی از بتالایین چغندر لبویی، آنتوسیانین چای ترش و لیکوپن گوجه فرنگی، رنگ نارنجی خوراکی نیز از بیکسین دانه آناتو و کاپسانتین پاپریکا تهیه شده اند.


وی در پایان از برتری محصول گیاهی شرکت نسبت به رقبای داخلی و خارجی سخن به میان آورد و بیان کرد: این محصولات علاوه بر نرخ گران تر، از امنیت غذایی بیشتری نیز برخوردارند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران