تولید جوجه یکروزه نسبت به سال گذشته افزایش یافت

  • 1399/09/15
  • 669 بازدید

بر اساس آخرین آمار در سراسر کشور از 134 موسسه جوجه کشی ، 120 واحد فعال ‌ و سایر موسسات  غیر فعال می باشند.

آغاز پرورش مرغ به شکل صنعتی در ایران از سال 1333 با وارد شدن جوجه‌های یکروزه یا تخم‌ مرغ‌های نطفه ‌دار به کشور بوده است و گسترش آن تاکنون، باعث تامین بخش بسیاری از پروتئین حیوانی شده است. امروزه شاهد واحد های مختلف مرغداری در بیشتر نقاط کشور هستیم.


مرکز آمار ایران فعالیت خود را بر مبنای تامین آمار و اطلاعات پایه از سال 1346 آغاز کرد، در این راستا با تهیه و اجرای طرح‌ های آماری مستقل به فعالیت خود ادامه می ‌دهد و پاسخگوی نیاز مسئولین و دست اندر کاران صنعت طیور کشور می ‌باشد.


بر اساس آمار در سال جاری فعالیت‌ های چهارگانه این صنعت که شامل موسسات جوجه کشی، مرغداری‌ های پرورش مرغ تخمگذار، موسسات مرغ مادر و مرغداری ‌های پرورش مرغ گوشتی می ‌باشد، در تیر و مرداد ماه انجام شد.         


بنابر ارزیابی ‌های آماری انجام شده از موسسات جوجه ‌کشی کشور، تعداد و ارقام این موسسات بدست آمد:



شمار این موسسات فعال در سال 1395 ثابت مانده و تغییری نداشته اند، این در حالی است که از تعداد موسسات غیر فعال شاهد 18 مورد کاهش بوده‌ایم و این ارقام نشان دهنده‌ی آن است که این موسسات از صنعت خارج شده‌ اند.  


جوجه یکروزه (مرغ گوشتی، مرغ تخم‌ گذار، مرغ بومی، مرغ مادر تخمگذار و سایر ماکیان) از جمله اصلی ‌ترین تولیدات این موسسات می ‌باشند. بر اساس آمار در سال گذشته میزان تولیدات در 120 موسسه جوجه کشی فعال بیش از 1356 میلیون قطعه بوده است و مقایسه این ارقام نسبت به گذشته، از افزایش 10 درصدی این تولیدات خبر می ‌دهد.


شایان ذکر است که این موسسات بیشتر از 1664 میلیون تخم نطفه‌ دار استفاده می ‌کنند و میزان استفاده از آن نسبت به سال گذشته نزدیک به 8 درصد افزایش داشته است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران