قیمت مصوب روغن 10 درصد افزایش یافت

  • 1399/09/13
  • 687 بازدید

ابوالحسن خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی گفت: بازرگانی دولتی ۷۰ هزار تن روغن خام در اختیار کارخانجات قرار می‌دهد که با این وجود بازار طی یک ماه آینده به آرامش می‌رسد.

ابوالحسن خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی خاطر نشان کرد: روزانه ۴ تا ۵ هزار تن روغن بطری در سطح کشور عرضه می‌شود، آمار‌ها حاکی از آن است که در آبان ماه روزانه ۴ تا ۵ هزار تن بطری روغن در سراسر کشور از طریق شبکه‌های مختلف توزیع شده‌اند.


وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه جدید مقرر شد بازرگانی دولتی ۷۰ هزار تن روغن خام از ذخایر خود در دسترس کارخانجات قرار دهد که با این وجود ظرف یک ماه آتی روغن در دسترس صنف و صنعت از جمله قنادی‌ها، رستوران‌ها و کارخانه‌های بزرگ قرار می‌گیرد که با ادامه این روند نظم کارخانجات در تولید روغن به روال عادی گذشته باز خواهد گشت.


خلیلی با بیان اینکه انتقال روغن خام از بنادر به کارخانجات کماکان با سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: محدودیت و نبود تانکر‌های حمل روغن خام از بنادر به کارخانجات، از جمله اساسی‌ترین چالش‌های توزیع می‌باشد و سایر موارد تولید، عرضه و پخش در شبکه‌های مختلف به روال مطلوب خود رسیده است.


آرامش به نرخ کالاهای اساسی بازخواهد گشت؟



این مقام‌مسئول از داغ بودن بازار روغن به سبب تقاضا سخن به میان آورد و گفت: از آنجا که تعداد تقاضا به حالت عادی نرسیده، جای این سوال مطرح می‌باشد که این موضوع از کجا نشات گرفته که عطش نخوابیده است.


وی تصریح کرد: رصد‌ها از سطح بازار روغن حاکی از آن است که با توجه به روغن موجود در مغازه‌ها و کاهش تقاضا برای خرید روغن بطری، اضطراب و تلاطمی برای خرید وجود ندارد.


"افزایش ۱۰ درصدی نرخ تمام شده روغن"



رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی بیان کرد: قیمت مصوب روغن در بازار ۱۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط سازمان حمایت در هفته گذشته، افزایش نرخ جهانی روغن خام منجر به افزایش قیمت روغن در بازار کشور شد.


خلیلی از افزایش مصرف خانوار به سمت روغن بطری خبر داد و افزود: به سبب حالت روانی که در هفته‌های گذشته با بحث کمبود در مغازه‌ها ایجاد شد، توجه مردم به سمت روغن حلب جلب شد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه کارخانه‌ها پرفشار کار می‌کنند، طی یک ماه آتی بازار حلب به آرامش برسد.


این مقام مسئول در پایان از آینده بازار روغن سخن به میان آورد و گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد روغن خام وارداتی می‌باشد، بنابراین نرخ روغن تابع نرخ‌های جهانی است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در خصوص بازار روغن داشت چرا که در صورت آشفتگی بازار جهانی، نرخ روغن نیز دچار تغییر می‌شود و در شرایط  ثابت ماندن قیمت روغن، نرخ‌های فعلی ادامه خواهد داشت؛ هم‌اکنون نرخ روغن خام تا ۲۰۰ دلار افزایش یافته است که سازمان حمایت اثر ۲۰۰ دلار را در هر کیلو روغن ۱۰ درصد افزایش داده است.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران