پیش بینی افزایش تولید قارچ در کشور

  • 1399/09/12
  • 624 بازدید

مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی گفت: با آغاز فصل سرما پیش‌بینی می‌شود که تولید قارچ حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد.

مهدی رجبی رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به اینکه هیچ گونه کمبودی در روند تولید و توزیع قارچ نداریم، خاطر نشان کرد: با وجود صادرات قارچ به بازار‌های هدف، توزیع و تقاضا با یکدیگر همخوانی دارد.


وی از توزیع روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن قارچ در تهران خبر داد و افزود: بر اساس آمار سال گذشته با آغاز فصل سرما و افزایش تولید، میزان توزیع روزانه ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.


"توزیع قارچ با قیمت ۵۰ هزار تومان قابل قبول نیست"



رجبی با بیان اینکه صادرات قارچ به میزان محدود در حال انجام است، بیان کرد: در حال حاضر صادرات مقداری قارچ به کشور‌های همسایه از جمله عراق، امارات و کویت در حال انجام است، اما میزان صادرات ۲۰ درصد ظرفیت قبلی است که پیش‌بینی می‌شود، روند کند صادرات تا پایان کرونا خواهد یافت.


"افزایش نرخ قارچ تا ۱۸ درصد"



این مقام مسئول از افزایش نرخ قارچ در بازار خبر داد و بیان کرد: بنابر نوسان چشم‌گیر نرخ نهاده‌های تولید، نرخ تمام شده هر کیلو قارچ از روز شنبه ۱۸ درصد افزایش یافته است.


وی در واکنش به توزیع قارچ فله با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در مغازه‌ها ادامه داد: هم‌اکنون نرخ هر کیلو قارچ ممتاز در مزرعه ۲۸ هزار تومان و قارچ کیسه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که با این وجود هر کیلو قارچ در مغازه‌ها باید ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان توزیع شود و فروش با قیمت‌های ۴۰ و ۵۰ هزار تومان تحت هیچ شرایطی قابل قبول نمی‌باشد.


رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از جایگاه نداشتن قارچ در سبد خانوار خبر داد و گفت: برخی فروشندگان با سو استفاده از این موضوع اقدام به توزیع قارچ با قیمت‌های بالا می‌کنند. در این راستا تاکید کارشناسان مبنی بر تاثیر مصرف قارچ در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بی‌تاثیر نیست.


رجبی در پایان با بیان اینکه افزایش نرخ مرغ تاثیری در مصرف قارچ ندارد، بیان کرد: اگرچه برخی افراد اذعان می‌کنند که افزایش نرخ مرغ و گوشت منجر به افزایش مصرف قارچ می‌شود، اما به اعتقاد بنده قارچ در کنار گوشت و مرغ استفاده می‌شود و افزایش نرخ مرغ هیچ گونه تاثیری در بازار مصرف قارچ ندارد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران