استخرهای غیر مجاز آبزی پروری در خوزستان به علت اشتغال‌زایی تخریب نمی‌گردد

  • 1399/09/10
  • 742 بازدید

فتح الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان گفت: قریب به ۱۶ هزار هکتار سطح زیر کشت استخرهای غیرمجاز در خوزستان ساخته شده است اما نمی‌توان آنها را تخریب کرد چرا که باعث اشتغال‌زایی در استان شده‌اند.

فتح الله ابوعلی مدیرکل شیلات خوزستان از مزایای جایگزین کردن روش متراکم پرورش و استفاده از آب کمتر در قیاس با روش سنتی آن خبر داد و افزود: یکی از مسائل اصلی در بحث آبزی‌پروری تامین آب می‌باشد.


وی به حوضچه‌های غیرمجاز پرورش ماهی در سطح استان اشاره کرد و تصریح کرد: نزدیک به ۱۶ هزار هکتار سطح زیر کشت استخرهای غیرمجاز در خوزستان احداث شده و وجود سطوح غیرمجاز پرورش ماهی در استان تلاش شده است که این استخرهای پرورشی هویت دار شوند چرا که فعالیت‌های شیلاتی در شهر شوشتر باعث اشتغال سه هزار نفر شده‌ است و نمی‌توان این استخرها را تخریب کرد.


مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه آب این استخرهای غیرمجاز در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است و وزارت نیرو حقابه را با لحاظ کردن جرائم از آنها دریافت می کند، خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که سازوکارهایی در این راستا عرضه شود تا با یکسری الزامات و تعهدات قانونی روش‌های جدید آبزی‌پروری توسط این بهره‌برداران استخرهای پرورش ماهی غیرمجاز، اجرایی شود و به بحث تولید و اشتغال آبزی‌پروری در استان آسیبی وارد نشود.


"قریب به ۱۶ هزار هکتار سطح زیر کشت استخرهای غیرمجاز در خوزستان ساخته شده است"



ابوعلی از کمک به افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور سخن به میان آورد و گفت: همکاران ما در سازمان آب و برق در این زمینه کمک می‌کنند تا با انجام روش‌های جدید آبزی‌پروری این سرانه را افزایش دهند.


وی ادامه داد: با وجود همیاری خوب اداره کل محیط زیست استان خوزستان، انتظار می‌رود که برای ایجاد تنوع گونه‌ای آبزیان و توسعه صنعت آبزی‌پروری در استان با ما همگام شود تا بتوانیم در صنعت آبزی‌پروری شیلات کشور جایگاه بالاتری را پیدا کنیم.


مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت: بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان شیلات ایران در سال گذشته، ۶۰ درصد تولیدات شیلاتی کشور از محل صید و صیادی و ۴۰ درصد آن از محل آبزی‌پروری است، با تلاش سالیان گذشته و برنامه‌های توسعه‌ای توانسته‌ایم در حوزه آبزی‌پروری این استان اقدامات خوبی را انجام دهیم.


ابوعلی با بیان اینکه در هفته دولت نیز یک هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع پرورش آبزی در خوزستان کلنگ زنی شد، افزود: در هندیجان ۳۹۵ هکتار مزارع پرورش میگو وجود دارد که مراحل پایانی ساخت آن در حال انجام است و انتظار می‌رود که سال آتی به مرحله تولید برسد.


وی در پایان از در نظر گرفتن برنامه‌های خوب در ماهشهر خبر داد و گفت: به زودی دو هزار هکتار زمین برای پرورش میگو در این شهر به مناقصه خواهد رفت و احتمال می‌رود به چهار هزار هکتار برسد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران