تولید بذر گواهی شده سبزی و صیفی 35 درصد افزایش یافت

  • 1399/09/09
  • 611 بازدید

صمد مبصّر معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: پیش بینی می شود سطح زیر کشت بذر گواهی شده سبزی و صیفی در سال زراعی جاری حداقل ۲۰ درصد و میزان تولید بذر ۳۵ درصد افزایش یابد.

صمد مبصّر معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خاطر نشان کرد: با توجه به نرخ ارز، واردات برخی از اقلام بذر سبزی و صیفی در حال حاضر فاقد توجیه اقتصادی است بنابراین انتظار داریم روند تولید بذر بیشتری در کشور افزایش یابد.


صمد مبصّر سطح زیر کشت بذر گواهی شده سبزی و صیفی در کشور امسال را 236 هکتار عنوان کرد و از تولید 90 تن بذر تگواهی شده خبر داد.


وی افزود: از میان 90 تن بذر سبزی و صیفی که توسط 26 شرکت خصوصی تولید شده است، 33 رقم از آن‌ها اصلاح شده و 14 رقم بومی و محلی بوده‌اند.


مبصّر تصریح کرد: تمام بذرهای تولید شده مربوط به 18 محصول سبزی و صیفی از جمله گوجه فرنگی، پیاز، هویج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، تربچه و شلغم است و روند تولید بذر این محصولات هرساله رشد تصاعدی دارد.


وی بیان کرد: 10 استان کشور از جمله اصفهان، تهران، البرز، استان مرکزی و خراسان رضوی در تولید بذر سبزی و صیفی  در سال 98 مشارکت داشتند.


"تولید 55 درصد بذر گواهی شده سبزی و صیفی در کشور"



معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اشاره به این که به طور میانگین هرساله حدود 70 میلیون یورو بذر سبزی و صیفی وارد کشور می‌شود، از وارداتی بودن 45 درصد بذر مورد نیاز سبزی وصیفی خبرداد و گفت: بنابر ارزیابی ‌های انجام شده  55 درصد بذر مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.


وی ادامه داد: در ابتدای سال گذشته به دلیل اختصاص ارز 4200  تومانی به بذر، واردات این نهاده در بخش سبزی و صیفی به 106 میلیون یورو رسید، اما در تابستان همان سال تعلق ارز ترجیحی به بذر سبزی و صیفی متوقف و از ابتدای سال 99 تا کنون نیز ارز نیمایی برای واردات کلیه بذرها مصوب شد. در این راستا واردات بذر سبزی و صیفی روند منطقی پیدا کرد.


مبصّر از واردات بذر گیاهان زراعی، سبزی و صیفی فضای باز و گلخانه‌ای و گل و گیاهان زینتی خبر داد و گفت: بذر گیاهان زراعی به لحاظ وزنی7 هزار تن می‌باشد و این رقم تنها 1.2 درصد تولید 600 هزار تنی کل بذر گواهی شده در داخل کشور است.


وی یادآورد شد: در بدترین شرایط تحریم و مسائل پس از برجام، خوشبختانه هیچگونه آسیب جدی به تامین بذر صورت نگرفت و این واردات با پشتیبانی مناسب وزارت جهاد کشاورزی و همت شرکت‌های خصوصی انجام شد.


معاون کنترل و گواهی بذر مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر اظهار داشت: تنها به دلیل مسائل مربوط به نقل و انتقال‌های بانکی در مقاطعی واردات بذری با مشکل روبرو خواهد شد.


وی در پایان از روند واردات بذر به لحاظ ارزشی خبر داد و گفت: سالانه 130 تا 140 میلیون یورو بذر گیاهان زراعی و گل و گیاه زینتی وارد کشور می‌شود که به لحاظ ارزشی 65 تا 70 درصد آن به بذر سبزی و صیفی اختصاص داده می‌شود.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران