روند تأمین گندم، آرد و نان؛ بررسی وضعیت مصرف کنندگان

  • 1399/09/08
  • 870 بازدید

یحیی لطفی نیا دانشجوی دکترای اقتصاد و پژوهشگر گفت: زنجیره تأمین از حدود ۱۱ میلیون تن گندم مصرفی در سال ۱۳۹۷، حدود ۹.۴ میلیون تن به مصارف نانوایی اختصاص داده شده است و مابقی آن یعنی ۱.۶ میلیون تن مربوط به مصارف صنف و صنعت است.

یحیی لطفی نیا، دانشجوی دکترای اقتصاد و پژوهشگر اقتصادی به بررسی وضعیت تولید و سطح زیرکشت گندم در بازه زمانی 1390-1397 پرداخت و در بخش دوم یادداشت به وضعیت مراکز خرید و تحویل‌گیری گندم و در بخش سوم به «بررسی وضعیت سیلو و انبار تأسیسات ذخیره‌سازی گندم» و «کارخانه‌های تبدیل گندم به آرد» پرداخت؛ در بخش چهارم که که پیش روی شماست به «واحدهای مصرف کننده شامل صنوف صنایع نان و غیر نان» و «مصرف کنندگان نان و کالاهایی که در آنها آرد مصرف می‌شود» پرداخته شده است.


"براساس این دسته بندی‌ها واحدهای مصرف کننده شامل صنوف صنایع نان و غیر نان هستند"



از جمله موارد مصرف گندم در صنایع غذایی می‌توان به تولید نان، بیسکویت، کیک، پاستا، ماکارونی [و همچنین در صنعت] برای کاغذ سازی، چسب سازی و در تهیه پودر لباسشویی و از کاه و سبوس آن به عنوان خوراک دام از افزودنی‌های اصلی که در دامپروری استفاده می‌شود، اشاره کرد.


بنابراین مصرف گندم طیف مختلفی از محصولات را فرا گرفته و موارد مصرف آن بسیار گوناگون است. با این حال طبق داده‌های آماری جدول 1 بیشترین میزان مصرف گندم در کشور مربوط به مصارف نانوایی است و به دو صورت یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای می‌توانند از آن بهرمند شوند.


از حدود 11 میلیون تن گندم مصرفی در سال 1397، حدود 9.4 میلیون تن به مصارف نانوایی اختصاص داده شده است و مابقی آن یعنی 1.6 میلیون تن مربوط به مصارف صنف و صنعت است.


در سال 99 مجموع گندم مصرفی کشور 85.3 درصد برای مصارف نانوایی و 14.7 درصد برای سایر مصارف مورد استفاده قرار گرفت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران