تاثیر صادرات بی‌رویه بر روند افزایشی قیمت پرتقال

  • 1399/09/05
  • 757 بازدید

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بار فروشان از افزایش قیمت پرتقال تا سه برابر به علت صادرات بی‌رویه این محصول خبر داد.

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه دلالان پرتقال مازندران را در حجم وسیع برای صادرات خریداری کرده‌اند گفت: یکی از دلایل تمایل نداشتن کشاورزان برای ارسال بار به میدان مرکزی تهران فروش محصولات به دلالان بوده است.


وی افزود: دلالان پرتقال را کیلویی ۱۳ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند.


وی با بیان اینکه سال گذشته پرتقال روی درخت کیلویی ۲ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شد گفت: امسال کشاورزان مازندران، پرتقال را روی درخت کیلویی ۷ هزار تومان می‌فروشند که این قیمت منطقی نیست.


دارایی نژاد خاطر نشان کرد: در صورتی که کشاورز پرتقال را کیلویی ۷ هزار تا ۷هزار و ۵۰۰ تومان بصورت عمده توزیع کند ۳ هزار تومان نیز هزینه بسته بندی مواد غذایی ، کارگر و حمل به آن افزوده می‌شود بنابراین عمده فروش با هزار تومان سود آن را به قیمت ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ در میدان مرکزی معامله می‌کند و در نهایت این محصول با ۳۰ درصد سود خرده فروش به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد.


رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان نبود ساز و کار مناسب و نظارت بر نحوه صادرات محصولات کشاورزی ادامه داد: گرچه ارز آوری برای کشور بسیار حائز اهمیت است، اما تامین شدن بازار داخلی اولویت بیشتری نسبت به صادرات کشور دارد.


وی همچنین از دلیل صادرات بی رویه گوجه فرنگی و افزایش نرخ آن به ۲۰ هزار تومان خبر داد و گفت: پس ازاعلام ممنوعیت صادرات، نرخ گوجه فرنگی به ۵ هزار تومان کاهش یافت.


دارایی نژاد افزود: فروش کیوی با نرخ ۹ هزار تومان توسط باغداران نیز این مشکل را دارد.


رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه بیشترین و کمترین نرخ میوه درمیدان عمده فروشی تعیین می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون نرخ پرتقال از ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان است و حتی بهترین نوع پرتقال نیز نباید بیش از ۱۱ هزار تومان توزیع شود.


دارایی نژاد با تاکید بر جلوگیری از صادرات بی رویه میوه تصریح کرد: درصورتی که این روند ادامه پیدا کند برای شب عید با قیمت‌های خیلی بیشتر مواجه خواهیم شد.


وی محدودیت تردد کامیون‌های حمل میوه را از دیگر مشکلات دانست و اشاره کرد: ما تامین کننده نیاز سبد خانوار هستیم، این در حالی است که اگر خودرو‌های ما در ساعات اعلام شده تردد کنند جریمه خواهند شد. در صورتی که ستاد مقابله با کرونا، میوه فروشی را در اولویت یک و مجاز به فعالیت اعلام کرده است!


دارایی نژاد از کاهش ۵۰ درصدی حمل بار میوه به دلیل اعمال محدودیت خبر داد و گفت: ساعات کاری ما به سه شیفت تقسیم شده و بیشترین فعالیت ما در شب انجام می‌شود بنابراین ما از پلیس راهور درخواست می‌کنیم حداقل از هر حجره، دو کامیون اجازه تردد داشته باشد، زیرا با افزایش حمل بار، نرخ میوه نیز کاهش خواهد یافت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران