کاهش آشفتگی در بازار روغن نباتی طی 10 روز آتی / عامل گرانی چیست؟

  • 1399/09/05
  • 741 بازدید

ابوالحسن خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روغن نباتی از آرامش بازار روغن در روزهای آینده خبر داد و افزود: اخبار منتشر شده پیرامون روغن واقعیت دارد و افزایش حجم عرضه منجر به کاهش تنش در روزهای آتی خواهد شد.

کمبود اقلام‌اساسی از جمله روغن‌ در مغازه‌ها وفروشگاه‌ها طی هفته‌های اخیر باعث شد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کنند.


مسئولان بر این باورند که تنها علت آشفتگی‌های اخیر کاهش واردات روغن خام و دانه‌های روغنی نسبت به سال گذشته بوده است، درصورتی که مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که کارخانه‌ها به بهانه کمبود روغن به دنبال خالی کردن انبارهای خود بودند. اما آنچه مسلم است بازرگانی دولتی با ورود به بازار و توزیع روغن خام به کارخانه‌های روغن توانسته تا حدودی مشکلات را مرتفع کند.


بنابر ارزیابی‌های انجام شده از سطح بازار مشخص شد که توزیع روغن نسبت به ابتدای آبان در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر تا حدودی بهبود یافته است، اما همچنان روند کمبود یا گرانی روغن حلب و مشکلات عرضه محدود باعث مشکل در تامین مایحتاج بسیاری از خانوارها شده است. مسئولان انجمن روغن نباتی از کاهش آشفتگی طی ۱۰ روزآتی خبر می دهند.


ابوالحسن خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روغن نباتی، با بیان اینکه حجم عرضه روغن نیمه جامد در احجام خانوار افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت۱۵۰ هزار تومانی روغن حلب قابل قبول نیست و سازمان حمایت افزایش حداقلی را به سبب گرانی قیمت حلب در نرخ جدید اعمال می‌کند، قیمت ۱۵۰ هزار تومانی روغن حلب نرخ آزاد است و سازمان حمایت ۷ تا ۱۰ درصد به نرخ ۵۰ هزار تومانی روغن حلب درج شده بر روی کالا اضافه می‌کند.


وی از آرامش بازار روغن در روزهای آینده خبر داد و افزود: اخبار منتشر شده پیرامون روغن واقعیت دارد و افزایش حجم عرضه منجر به کاهش تنش در روزهای آتی خواهد شد.


خلیلی تصریح کرد: افزایش ۳ برابری تقاضا طی هفته‌های گذشته باعث شد تا نظم تامین و توزیع روغن دچار مشکل شود و با افزایش حجم عرضه از ابتدای هفته آتی، نگرانی‌ها رفع خواهد شد.


امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی از کاهش واردات روغن خام و دانه‌های روغنی خبر داد و گفت: ارزیابی‌های انجام شده از ابتدای سال تا کنون بیانگر کاهش واردات نسبت به سال 98 می‌باشد، اما بازرگانی دولتی با عرضه روغن در بین کارخانه‌ها مشکل کمبود را مرتفع کرده است.


وی بیان کرد: اسناد، مدارک و شواهد حاکی از آن است که کاهش میزان واردات، باعث وقفه درتولید روغن در سال 99 شد.


بیرشک از مستقر بودن بازرسان سازمان حمایت و وزارت صمت در کارخانجات تولید روغن نباتی و از چک کردن آمار موجودی، انبار و توزیع خبرداد که با این وجود اظهارات مجری طرح دانه‌های روغنی مبنی بر عدم کمبود روغن فرافکنی است یا آمار و اطلاعات نادرست به ایشان داده شده است.


این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی آمار و اطلاعات کارخانه ها در سامانه تجارت بررسی می‌شود، از ادامه دادن کارخانه‌های روغن به تولید خبر داد و گفت: بازار روغن طی ۱۰ روز آتی به ارامش خواهد رسید.


محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با بیان اینکه سرانه مصرف روغن نسبت به متوسط دنیا بالاست، از کاهش میزان مصرف روغن با فرهنگ سازی خبر داد و گفت: تولید دانه‌های روغنی کمتر از ظرفیت و نیاز کشور می‌باشد و با این روند روغن در کشور کاهش می یابد.


وی بیان کرد: دولت با حمایت از کشاورزان، آن‌ها را به امر تولید ترغیب و تشویق می‌کند که با استمرار حمایت از بخش تولید، طی چند سال آتی به خوداتکایی می‌رسیم که با این وجود وابستگی به خارج کمترخواهد شد.


رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در پایان افزود: با حمایت همه جانبه از کشاورزان، امکان دستیبابی به اهداف برنامه و تامین روغن مورد نیاز در داخل وجود دارد که این امر وابستگی روغن خوراکی را به حداقل کاهش می دهد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران