پیش بینی تولید 4.1 میلیون تن سیب در سال 99

  • 1399/09/04
  • 598 بازدید

داراب حسنی مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال99 حدود ۴ میلیون و ۱۲۰ هزارتن سیب در کشور تولید می‌شود.

داراب حسنی مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی تولید کل میوه‌های دانه دار امسال بر اساس گزارش‌های استان‌ها حدود 4 میلیون و 466 هزار تن است که 4 میلیون و 120 هزار تن آن مربوط به سیب است.


وی درباره میزان ذخیره سیب کشور خاطر نشان کرد: براساس ارزیابی‌های انجام شده در سال 99 ذخیره سیب کشور حدود یک میلیون و 300 هزار تن است که 3 درصد بیشتر از میزان ذخیره سال گذشته برآورد می‌شود.


حسنی با اشاره به اینکه بخشی از سیب‌های ذخیره شده کشور صادر می‌شود، تصریح کرد که در سال 98 حدود 740 هزار تن از سیب‌های ذخیره شده صادر شد.


وی افزود: اکثر سیب‌های انبار شده در سردخانه‌های کشور در سال جاری متعلق به استان‌های آذربایجان غربی با حدود 750 هزار تن و آذربایجان شرقی با 320 هزار تن است.


مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، سطح باغات سیب کشور را بر اساس آمار سال گذشته حدود 251 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: نزدیک به 230 هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند.


وی از کشت کمتر از 10 رقم مرغوب سیب در باغات ایران خبر داد و گفت: دو رقم عمده سیب در باغات کشور، رد دلیشز و گلدن دلیشز هستند.


وی بیان کرد: در حال حاضر این دو رقم در 85 درصد باغات سیب کشور کشت شده‌اند.


وی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل را از جمله استان‌های پر اهمیت تولید سیب نام برد.


بر اساس ارزیابی‌های انجام شده سال 99، سال خوبی برای تولید سیب در کشور بوده است .


وی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: در سال 99 علاوه بر تأمین نیاز داخلی با حمایت‌های لازم، صادرات این محصول نیز افزایش می‌یابد.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران