محاسبه نشدن قیمت محصولات لبنی پیش از تعیین نرخ شیر خام

  • 1399/09/03
  • 720 بازدید

ستاد تنظیم بازار در روز شنبه (اول آذر) قیمت مصوب شیر خام را کیلویی 4500 تومان اعلام کرد در حالی که یک هفته از اعلام قیمت جدید شیرخام نگذشته بود!

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در واکنش به صحبت‌های پیشین معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اعلام سریع قیمت مصوب شیرخام توضیحاتی را ارائه کرد.


 هفته گذشته سازمان حمایت در جلسه‌ای با حضور تشکل‌های لبنی و دامپروری و برخی از دستگاه‌های مربوطه در این بخش قیمت شیرخام از درب دامداری‌ها را در صورت تامین 100 درصدی نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها  کیلویی 4150 تومان تعیین کرد و پس از آن نیزقیمت محصولات لبنی بر اساس قیمت جدید شیر خام محاسبه و اعلام شد.


به بیانی دیگر براساس توافقات انجام شده مقرر شد که 100 درصد نهاده‌های دامداری‌ها با قیمت مصوب توسط دولت تامین شود تا قیمت شیرخام 4150 تومان باشد؛ در صورتی که بنابر گفته رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، 70 درصد نهاده‌ها توسط خود دامداران از بازار آزاد تهیه شده است و دولت در سال 99 تنها توانسته 30 درصد نهاده‌های دامی را برای دامداران تهیه کند.


ستاد تنظیم بازار در روز شنبه (اول آذر) قیمت مصوب شیر خام را کیلویی 4500 تومان اعلام کرد در حالی که یک هفته از اعلام قیمت جدید شیرخام نگذشته بود! معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز در واکنش به این تغییر قیمت در یک برنامه تلویزیونی گفت که نرخ پیشین شیر خام رسمی نبوده است، در آن مرحله هنوز قیمت نهایی شیرخام تعیین نشده بود و قیمت 4150 تومانی بر مبنای تامین 100 درصدی نهاده‌های وارداتی یعنی ذرت، کنجاله سویا و جو بوده است که در اختیار دامداران قرار گیرد.


سخنگوی انجمن صنفی فرآورده های لبنی در واکنش به این اظهارات بیان کرد: ادعا می‌شود زمانی که قیمت شیرخام قطعی نبوده، منتشر شده است. این در حالی است که تمام اعداد و ارقام اعلام شده در مصوبه مانند قیمت چربی، نحوه محاسبه آن و قیمت لبنیات دقیق و قطعی بوده. پس چگونه قیمت شیر خام قطعی اعلام نشده است؟


وی افزود: چطورممکن است که قیمت مصوب لبنیات بر پایه 4150 تومان قیمت مصوب شیرخام تعیین شود ولی بعد از آن قیمت تعیین شده شیر تغییر کند؟ به عبارت دیگر این امکان وجود ندارد که قیمت محصولات لبنی قبل از قیمت مصوب شیرخام محاسبه شود.


سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: متاسفانه در این میان بخشی از حقیقت‌ها گفته نمی‌شود، در حالی که در جلسه هفته گذشته، سازمان حمایت با قیمت 4150 تومان برای شیرخام توافق خود را اعلام کرد؛ مشروط براینکه 100 درصد نهاده‌ها تامین شود و قیمت محصولات لبنی نیز براساس قیمت 4150 تومان محاسبه شد.


وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که وزارت کشاورزی نمی تواند 100 درصد نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها را تامین کند و باعث تغییرقیمت شیرخام به 4500 تومان شده است، این میزان تفاوت قیمت را نیز بایستی در محصولات لبنی لحاظ کند.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران