تولید خرما به بیش از یک میلیون و 200 هزار تن رسید

  • 1399/09/03
  • 477 بازدید

امسال برداشت خرما به بیش از یک میلیون و 200هزار تن رسید.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما از آخرین وضعیت تولید خرما خبر داد وگفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 99 بیش از یک میلیون و 200 هزار تن خرما برداشت شده است.


وی ادامه داد: تاثیر تحریم‌ها بر صادرات خرما و مقاومت صادرکنندگان علت اصلی تغییر نکردن بحث صادرات در طی سال‌های گذشته بوده است.


فرخی یزدی با اشاره به اینکه صادرات خرما نسبت به  سال‌های اخیر روال عادی خود را طی می‌کند، گفت: بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته تا پایان اسفندماه 15 تا 20 درصد از تولیدات به بازار‌های تعیین شده صادر می‌شود.


رئیس انجمن ملی خرما افزود: با استعلام از سازمان فائو، تجار بازار‌های هدف را به استفاده از خرمای ایران مطمئن کردیم، چرا که امکان انتقال کووید 19 از طریق حمل وجود ندارد.


وی بیان کرد: امیدواریم دولت از گرفتن تصمیمات ناگهانی خودداری کند زیرا با توجه به مشکلات بازگشت ارز و حمل و نقل، صادر کنندگان با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد.


فرخی از آخرین وضعیت بازارخرما خبرداد: طبق اذعان مسئولان دولت، متاسفانه قیمت خرما به علت تورم 35 درصدی کشور افزایش نیافته است. به همین دلیل ستاد تنظیم بازار مسئول نظارت است چرا که فروشگاه‌های زنجیره‌ای 35 تا 40 درصد دارای سود می‌باشند که این بیش ازسود تولیدکنندگان است.


او در پایان افزود: افزایش مصرف 5 تا 6 برابری خرمای رطب که در میان میوه‌ها جایگاه بالایی دارد را باید درنظر داشت.



مرجع صنایع غذایی و کشاورزی ایران