خود کفایی ایران در تولید پنبه تا دو سال آینده

  • 1399/07/13
  • 618 بازدید

مجری طرح پنبه گفت: اگر حمایت های دولت از توسعه کشت و تولید پنبه افزایش یابد ،امکان خود کفایی در تولید این محصول تا دوسال آینده وجود دارد.


ابراهیم هزارجریبی در نشستی خبری که به مناسبت ١٦ مهر روز جهانی پنبه برگزار شد، گفت: پیش بینی می‌شود تولید وش پنبه در سال جاری به ۲۷۰ هزار تن برسد.


وی اضافه کرد: این رقم نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد ضمن اینکه از نظر سطح کشت هم با ۱۰ درصد رشد مواجه هستیم.


به گفته هزار جریبی تولید پنبه نسبت به ابتدای برنامه ششم توسعه ٦٨ درصد رشد دارد و پیش بینی می‌شود سال آینده نیز ٣٢٠ هزار تن وش پنبه در کشور تولید شود.


مجری طرح پنبه تصریح کرد: اگر حمایت ‌های دولت از توسعه کشت و تولید پنبه افزایش یابد، امکان خودکفایی در این تولید این محصول تا دو سال آینده وجود دارد.


هزار جریبی با بیان اینکه سال آینده طرح ارتقا کیفیت پنبه تولیدی کشور کلید می‌خورد، بر لزوم حمایت دولت از کشاورزان تاکید کرد.


این مقام مسئول با بیان اینکه این حمایت ‌ها باید در قالب پرداخت یارانه بذر، یارانه برداشت و یارانه تولید انجام گیرد، افزود: همچنین دولت باید برای کاهش هزینه‌ های تولیدکنندگان به آنها کارت اعتباری و یارانه نهاده اعطا کند تا تولیدکنندگان بتوانند نهاده‌های خود را باقیمت پایین‌تری تهیه کنند.


وی همچنین با تاکید بر برداشت مکانیزه محصول، گفت: دولت باید به این مسأله ورود کند. با توجه به گرانی کمباین ‌های برداشت پنبه، دولت باید یارانه پرداخت کند و یا با سرمایه‌گذاری آنها را تولید یا وارد کند چرا که بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید پنبه مربوط به برداشت دستی این محصول است.



مرجع صنایع غذایی وکشاورزی ایران