تولید پنبه به ۶۰ هزار تن می‌رسد

  • 1399/05/16
  • 1326 بازدید

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید پنبه تصفیه شده به ۶۰ هزار تن برسد.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه ، از واردات ۸ هزار تن پنبه به کشور خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها، از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه واردات چندانی به کشور نداشتیم و تنها ۸ هزار تن پنبه از طریق بندرعباس به کشور وارد شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی کشور در مضیغه است، افزود: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ ها و تولیدی‌های پوشاک، لباس‌ های زمستانی روی دست تولید کنندگان ماند که این امر زیان قابل توجهی به صنعت وارد کرده است.

کاویانی ادامه داد: با توجه به کمبود پنبه در تیرماه، صنایع نساجی به سراغ نخ ‌های پلی استر و ویسکوز رفتند که از اواخر مرداد با ورود پنبه‌ های خارجی، نیاز صنعت مرتفع شد.

مدیر عامل صندوق پنبه از رکود حاکم بر بازار پارچه و نخ خبر داد و گفت: صنعت نساجی و تولید پوشاک همزمان با آغاز شروع دانشگاه‌ ها و مدارس فعالیتشان رونق می‌گرفت که متاسفانه به سبب شیوع ویروس کرونا، امیدی به فروش پنبه تولیدی نیست.

کاویانی از آغاز فصل برداشت پنبه خبر داد و گفت: بنابر آمار از ۱۰ شهریور برداشت پنبه از مزارع دیم استان گلستان آغاز می‌شود، اما به واسطه رکود حاکم بر بازار پنبه و لباس نگرانی‌ هایی مبنی بر کمبود عرضه محصول در بازار وجود دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: از شهریور برداشت ‌پنبه از گلستان، سپس مازندران، اردبیل، خراسان، فارس و سمنان آغاز می‌شود و با عرضه انبوه نگران رکود بازار هستیم.

وی درباره آخرین وضعیت تولید پنبه بیان کرد: امسال پیش بینی می‌شود که حداقل ۶۰ هزار تن پنبه تصفیه شده تولید شود.

کاویانی ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌ های تولید از جمله کود، سم، حمل و نقل و هزینه ‌های کارگری، کمبود ماشین آلات صنعت نساجی با مشکلات متعددی روبروست.

مدیرعامل صندوق پنبه در پایان با اشاره به اینکه افزایش هزینه ‌های تولید راه قاچاق را هموارتر می‌کند، تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه ‌های تولید، کمبود ماشین آلات برداشت و کیفیت پایین پنبه ‌های تولیدی راه برای قاچاق پارچه، نخ و لباس هموارتر می‌شود که این امر صنعت نساجی را دچار آسیب جدی می‌کند.



خبرگزاری مهر نیوز