پرداخت مطالبات زعفران‌ کاران خراسان رضوی به ۷۲ درصد رسید

  • 1399/04/04
  • 507 بازدید

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: با واریز مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر به حساب کشاورزان زعفرانکار در این استان حجم پرداخت مطالبات به آنها بابت خرید تضمینی این محصول راهبردی به ۷۲ درصد افزایش یافت.

ایرج ناصری‌مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بقیه پول زعفران‌کاران استان هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال است که با پیگیری معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به زودی صدرصد این مطالبات پرداخت می‌شود.

وی به عرضه زعفران در بورس و صادرات آن نیز اشاره و بیان کرد: یکی از سیاست ‌های مهم شبکه تعاون روستایی این استان ورود به عرصه صادرات محصول راهبردی زعفران است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: تلاش می‌شود تا اتحادیه‌ های تعاونی روستایی و تعاونیهای تولید فعال در خراسان رضوی به حوزه صادرات زعفران ورودی موثر کنند.

ناصری ‌مقدم افزود: گام مهم در این زمینه خرید از طریق بورس و صادرات زعفران خریداری شده است که در گام نخست پنج تن و ۴۰۰ کیلوگرم از زعفران عرضه شده خریداری و برنامه‌ ریزی برای صادرات در دستور کار قرار گرفته است.

پارسال ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز در استان خراسان رضوی بیش از ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلوگرم زعفران تولیدی خود را در قالب طرح یاد شده به سازمان تعاون روستایی این استان تحویل دادند.

کار خرید حمایتی زعفران از کشاورزان خراسان رضوی با برپایی ۱۸ مرکز خرید در ۱۷ شهرستان این استان صورت گرفت.

محصول زعفران‌کاران خراسان رضوی در قالب "طرح خرید حمایتی زعفران" در چهار نوع شامل "زعفران نگین، محصول شبه ‌نگین، زعفران پوشال درجه یک و محصول پوشال معمولی" سطح ‌بندی شده بود.

بر اساس این سطح ‌بندی، هر کیلوگرم محصول "زعفران نگین" به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، "شبه ‌نگین" ۹۵ میلیون ریال، "پوشال درجه یک" ۹۰ میلیون ریال و زعفران "پوشال معمولی" ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری شده است.

پارسال ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافته بود که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل ۳۲۰ تن اعلام شده است.

ظرف سالهای اخیر به طور متوسط سالانه پنج هزار هکتار به زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی افزوده شده است.

سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می‌شود که ۷۸ درصد از این حجم تولید زعفران محصول مزارع خراسان رضوی است. بیشترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستان های تربت ‌حیدریه، زاوه، کاشمر، رشت خوار و مه‌ ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می‌شود.

بازده تولید در واحد هکتار در مزارع زعفران خراسان رضوی بطور متوسط چهار تا پنج کیلوگرم است. تقریبا همه شهرستانها خراسان رضوی بین ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار هکتار مزرعه زیرکشت زعفران دارند.

۱۳۸ هزار بهره‌ بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین ۸۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی بطور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.

تنها منبع تامین معیشت بیش از نیمی از جمعیت روستایی خراسان رضوی کشاورزی است. ۳۶۳ هزار بهره ‌بردار در بخش کشاورزی این استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری فعالیت دارند.



خبرگزاری ایرنا