کنترل افزایش قیمت سیب زمینی در بازار

  • 1398/12/03
  • 662 بازدید

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران گفت: چند ماه گذشته به دلیل تشدید سرما، قیمت سیب زمینی افزایش یافت اما با ورود به موقع این محصول از انبارها به بازار، قیمت ها کاهش یافتند.

محمد رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران درباره آخرین وضعیت انبار‌های سیب زمینی در کشور اظهار کرد: اخبار‌ها و شنیده‌ها در رابطه با پوسیده شدن سیب زمینی در انبار‌ها به دلیل عدم مصرف و صادرات صحت ندارند و انبار‌های سیب زمینی در تمام نقاط کشور همانند سال‌های گذشته در وضعیت مساعدی به سر می‌برند.

وی با اشاره به وضعیت عرضه سیب زمینی در بازار گفت: به دلیل ورود به موقع سیب زمینی به بازار‌های کشور، با کمبود مواجه نشدیم و افزایش قیمتی که در ماه‌های گذشته به دلیل سرما و سیل شاهد بودیم، به خوبی کنترل شدند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران بیان کرد: قیمت هر کیلو سیب زمینی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و حمل ونقل، روند صعودی پیدا کرد به طوری که هم اکنون هر کیلو سیب زمینی در انبار‌ها بسته به کیفیت آن بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

نیازی ادامه داد: سیب زمینی در خرده فروشی‌ها از ۳ هزار تومان تا ۴ هزار تومان فروخته می‌شود البته قیمت سیب زمینی تازه و با کیفیت به نسبت بیشتر است.

وی تصریح کرد: سیب زمینی‌ جیرفت به تازگی برداشت و هم اکنون به بازار عرضه می‌شود که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و در میادین تره بار تهران با قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران با اشاره به سرما زدگی و تاثیر آن بر محصول سیب زمینی گفت: امسال در شهر‌های اندیمشک و دزفول با مشکل سرمازدگی مواجه شدیم که باعث از بین رفتن سیب زمینی در برخی مناطق شد، اما این خسارت‌ها جزئی بود و تاثیری در عرضه و قیمت‌ها نداشته است.

نیازی خاطر نشان کرد: در تولید سیب زمینی خودکفا هستیم و امسال نیز همانند سال‌های گذشته پس از تامین نیاز بازار‌های داخلی اقدام به صادرات سیب زمینی کردیم که کشور‌های آذربایجان، عراق و حاشیه خلیج فارس بزرگ‌ترین خریداران این محصول هستند.

وی بیان کرد: صادرات نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته، اما باید تلاش شود که مقاصد صادراتی از بین نروند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران اظهار کرد: سیب زمینی ایرانی از کیفیت و شهرت زیادی در بازار‌های جهانی برخوردار است و درصورتی که دولت راه صادرات را هموارتر سازد، از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌شود و درآمد‌ ارزی بالایی نصیب کشور می شود.

نیازی در رابطه با تامین نیاز بذر کشاورزان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در کشت امسال، هیچ کشاورزی با مشکل کمبود بذر مواجه نشد و با مازاد بذر در کشور مواجه بودیم.



خبرگزاری میزان