صادرات ۱۳۵ هزار تن مرغ و تخم‌مرغ ایرانی در سال گذشته

  • 1394/01/19
  • 830 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 70 هزار تن مرغ و 65 هزار تن تخم‌مرغ صادر شد که این ارقام رکورد به شمار می‌رود.

حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تأثیر موج مثبت توافق ایران و 1 + 5 و رفع تحریم‌ها ، بر واردات نهاده‌های مورد نیاز دامی به کشور ، گفت: طبیعتا رفع تحریم‌ها می‌تواند گشایش‌های متعددی را در تعاملات بین‌المللی و اقتصادی با کشورهای دیگر فراهم کند.

وی افزود: رفع تحریم‌ها روی کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه کشتی‌ها که برای جابه‌جایی نهاده‌ها به کار می‌رود و احتمالا روی کاهش قیمت ارز اثرگذار ممکن است اثرگذار باشد و قیمت تمام شده واردات نهاده‌های دامی را کاهش دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با رفع تحریم‌ها امکان تأمین نهاده‌های دامی از کشورهای مختلفی برای ایران فراهم می‌شود که این موضوع باعث ایجاد رقابت بین صادر‌کنندگان و پایین آمدن قیمت تمام شده نهاده‌های دامی می‌شود.

رکنی تصریح کرد: شرایط تولید نهاده‌ها‌ی دامی در دنیا خوب و افزایش تولید محصولات مختلف محسوس است ، بنابراین می‌توان با سازماندهی اتحادیه‌‌ها ، تشکل‌ها و صنوفی که مصرف‌کننده این کالا‌ها هستند ، نهاده‌ها را با قیمت مناسب‌تری در اختیار تولید‌کنندگان قرار داد.

وی افزود: در سال 94 تقویت تشکل‌ها ، زنجیره‌های تولید و تقویت واگذاری امور به مردم در برنامه کاری قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تأثیر لغو تحریم‌ها در بخش صادرات محصولات لبنی و پروتئینی گفت: سال گذشته بیش از 70 هزار تن مرغ و بیش از 65 هزار تن تخم مرغ صادر شد که این ارقام رکورد به شمار می‌رود.

رکنی بیان داشت: با زیرساخت‌هایی که در بخش تولید مواد لبنی و پروتئینی و مخصوصا گوشت مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد ، در صورت لغو تحریم‌ها چشم‌انداز خوبی برای صادرات می‌توان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تهیه مشوق‌ لازم صادراتی در سال 94 برای تحرک‌بخشی به صادرات دیده شده است ، گفت: این کار موجب شکوفایی تولید داخل ، ایجاد ارزش افزوده برای کشور و حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین‌المللی می‌شود.



فارس