بی‌ کیفیتی نان تولیدی صحت ندارد/ خودکفایی گندم همچنان ادامه دارد

  • 1398/01/10
  • 519 بازدید

اسفندیاری پور گفت: تمام ایرانیان در طول تاریخ، گندم تولید داخل مصرف می‌کردند و این ادعا که گندم از کیفیت لازم برخوردار نیست، صحت ندارد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌ وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۷ مجموع سطح زیر کشت گندم ۵ میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که مزارع گندم از نظر کیفیت، یکنواختی و سرسبزی نسبت به سال‌های گذشته قابل قیاس نیست و به عبارتی امسال جزو بهترین سال‌های تولید گندم محسوب می‌شود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه پراکنش مناسب بارندگی در استان‌ها نوید سال پرمحصولی است، بیان کرد: با توجه به بارش‌های مناسب و رشد و نمو گیاه و گزارش‌های هفتگی از استان‌ها برآورد می‌شود که تولید گندم به ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه میزان رقم گندم بیش از نیاز تولید داخل است، افزود: با توجه به شرایط مساعد مزارع، امسال برای چهارمین سال متوالی در حوزه گندم خودکفا خواهیم شد.

این مقام مسئول از ذخایر مناسب گندم در سیلو‌ها خبر داد و گفت: در شرایط کنونی تحریم اگر سیلو‌ها مملو از گندم نبود، این امر خطر جدی برای امنیت غذایی کشور به شمار می‌رفت.

مجری طرح گندم با انتقاد از حذف ردیف بودجه حوزه گندم اظهار کرد: در سه تا چهار سال اخیر، ردیف بودجه حوزه گندم حذف شد در حالیکه بخش گندم باید ردیف اعتباری مستقل داشته باشد و امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته، امسال ردیف بودجه جداگانه به این بخش اختصاص یابد.

وی با انتقاد از اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر بی‌ کیفیتی نان تولیدی بیان کرد: تمام ایرانیان در طول تاریخ گندم تولید داخل مصرف می‌کردند و این ادعا که گندم تولید از کیفیت لازم برخوردار نیست، صحت ندارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد نان‌های کشور از نوع نان پهن هستند، افزود: براین اساس اکثر گندم‌های تولید داخل انطباق لازم با گندم تولید نان پهن را دارند.

اسفندیاری پور در پایان با اشاره به اینکه ۳۵ درصد کیفیت نان به مواد اولیه و آرد باز می‌گردد، تصریح کرد: مابقی بحث مربوط به فرآیند تهیه خمیر، تخمیر و سبوس گیری است.



باشگاه خبرنگاران جوان