استفاده از سیاست تنبیهی برای رفع مشکل تعرفه زعفران

  • 1396/09/22
  • 857 بازدید

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی: برای رفع مشکل تعرفه ۳۰ درصدی واردات زعفران کشور از سیاست‌ های تنبیهی برای کشور‌ها استفاده خواهیم کرد.

پیمان یوسفی اذر درگفتگو با خبرگزاری صدا و سیما؛ درباره چالش جدید صادرات زعفران افزود: از انجا که افغانستان عضو سازمان تجارت جهانی است بنابراین از امتیاز تعرفه صفر درصدی برای صادرات محصولات بهره مند است بنابراین برخی کشورها از جمله هندوستان تعرفه واردات زعفران را از افغانستان صفر درصد اعلام کردند و همین اقدام چالشی برای صادرات زعفران ایران است .

وی گفت : در یک ماه گذشته و برای جلوگیری از روند قاچاق زعفران از ایران به افغانستان و جلوگیری از کاهش میزان صادرات این کالای راهبردی با وزرات امور خارجه و شخص اقای عراقچی مذاکره کردیم و قرار است اقدام سریع انجام شود .

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی همچنین از پی گیری وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از روند قاچاق زعفران ایران به افغانستان از گمرکات کشور خبر داد و گفت : با گمرکات کشور مکاتبه کردیم و مسئولان گمرکات کشور نیز برای جلوگیری از قاچاق زعفران اقدام کردند .

یوسفی اذر با اشاره به اینکه میزان وارات برنج از کشور هند کاهش یافته است تصریح کرد : باید با کشورها بویژه کشور هند برای رفع این چالش وارد مذاکره شویم و قرار است این مذاکرات انجام شود اگر انها تعرفه وارات زعفران را برای افغانستان صفر درصد کردند ما هم از اقدامات تنبیهی برای واردات محصولات استفاده می کنیم .

وی همچنین بر توسعه بازارهای هدف برای صادرات زعفران تاکید کرد و از ارائه تسهیلات ویژه به بخش خصوصی در این زمینه خبر داد و افزود : فعالان بخش خصوصی برای بازاریابی و ایجاد دفتر در کشورهای چین، سوییس ،استرالیا، المان، انگلیس، فرانسه و کانادا از تسهیلات با نرخ بهره 6 درصدی برخوردار می شوند .

تعرفه واردات 125 نوع اسانس گیاهان دارویی ابلاغ شد
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی از تعیین و ابلاغ تعرفه واردات برای 125 نوع اسانس گیاهان دارویی به کشور خبر داد.

پیمان یوسفی آذر در پاسخ به سؤال خبرنگار صدا و سیما در خصوص واردات بی رویه اسانس گیاهان دارویی به کشور گفت: متأسفانه درهای واردات را به روی اسانس های بی کیفیت خارجی باز کردیم و همین مسئله به چالش بزرگی برای تولید کنندگان فرآوری گیاهان دارویی تبدیل شده است.

وی افزود: شاهدیم که تولید کننده داخلی اسانس با کیفیت گیاه نعناع فلفلی را هر لیتری یک میلیون تومان تولید می کند اما از آنجا که قانون و تعرفه ای برای واردات وجود ندارد، واردات اسانس این گیاه با قیمت هر لیتر 160 هزار تومان از کشور چین انجام می شود.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی تصریح کرد: اسانس های وارداتی کیفیت بسیار پایینی دارند و معمولاً فاقد استانداردهای بین المللی است.

یوسفی آذر افزود: برای جلوگیری از واردات بی رویه و حمایت از تولیدات داخل، تعرفه واردات اسانس گیاهان دارویی تدوین و به گمرکات کشور ابلاغ شده است.

وی همچنین از تولید اسانس های بی کیفیت در برخی کارخانجات داخلی انتقاد کرد و گفت: دستورالعمل فنی تولید بهداشتی و استاندارد اسانس گیاهان دارویی نیز تدوین شده است و به زودی به تولید کنندگان ابلاغ می شود.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی تأکید کرد: واردات اسانس گیاهان دارویی به تدریج و پس از تقویت تولید کنندگان داخلی محدود می شود.

یوسفی آذر از روند صدور مجوز برای تولید داروهای گیاهی انتقاد کرد و گفت: اینکه دستهایی برای جلوگیری از توسعه و تولید داروهای گیاهی به منظور واردات و فروش داروهای شیمیایی در کار است را نمی توان انکار کرد.

وی افزود: برای رونق تولید و صادرات گیاهان دارویی باید فرهنگ جامعه را اصلاح کرد.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سطح زیر کشت گیاهان دارویی را 150 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 107 هزار هکتار به کشت زعفران، 17 هزار و 500 هکتار گل محمدی و 50 هکتار نیز به کشت بابونه اختصاص دارد.

یوسفی آذر افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 100 هزار هکتار به سطح زیرکشت گیاهان دارویی اضافه شود.

وی ارزش صادرات زعفران را 286 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: قطعاً 100 میلیون دلار نیز به صورت چمدانی از کشور خارج می شود.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی ارزش صادرات گل محمدی را از ابتدای امسال تا کنون 17 میلیون دلار دانست و افزود: در این مدت 16 میلیون دلار تخم گشنیز، یک میلیون و 500 هزار دلار زیره سبز، دو میلیون دلار صمغ و 14 میلیون دلار نیز قلمه ریشه دار گل محمدی صادر شده است.

یوسفی آذر گفت: ارزش کل صادرات گیاهان دارویی 376 میلیون دلار است که این رقم در کشور ترکیه که زعفران و گل محمدی ندارد 550 میلیون دلار است.

وی در پایان از تخصیص ردیف اعتباری ویژه برای توسعه کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی خبر داد.



خبرگزاری صدا وسیما