تعلل در اعلام نرخ شکر و گرفتاری چغندرکاران

  • 1396/09/09
  • 781 بازدید

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد گفت: تاخیر در اعلام نرخ شکر موجب شده که کارخانجات نتوانند، مطالبات چغندرکاران را پرداخت کنند.

علیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو، با انتقاد از تاخیر در اعلام قیمت شکر اظهار کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت اعلام هر چه سریع تر قیمت شکر، این امر از سوی وزیر جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه فروش شکر کارخانجات به طور مستقیم با مطالبات چغندرکاران در ارتباط است، افزود: دستگاه های مسئول نه تنها قیمت شکر را از ابتدای سال تعیین نکرده که این امر نگرانی هایی برای کشاورزان در بر داشته است.

یزدانی از دپو شدن شکر در انبارهای کارخانجات خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشاورزان و کارخانجات قند زنجیره به هم پیوسته هستند، از این رو تا زمانیکه شکر کارخانجات به فروش نرسد، امکان پرداخت مطالبات چغندرکاران وجود ندارد.

این مقام مسوول ادامه داد: علی رغم آنکه کارگروه تنظیم بازار افزایش 8 درصدی قیمت شکر را در 26 آبان تصویب کرد، اما اکنون با گذشت بیش از دو هفته ، نرخ جدید را ابلاغ نکرده است.

یزدانی با بیان اینکه اعلام به موقع قیمت شکر یکی از نگرانی های وزارت جهاد کشاورزی است، یادآور شد: اگر دستگاه های تصمیم‌گیر به وظایف قانونی خود عمل کنند، نگرانی و دغدغه کارخانجات و کشاورزان به پایان می رسد.

رکورد بی سابقه تولید شکر

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رکورد بی سابقه تولید شکر بیان کرد: تولید شکر با افزایش 100 هزارتنی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیون و 750 هزارتن خواهد رسید.

مجری طرح چغندر قند نیاز سالانه کشور را 2 میلیون و 200 هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش تولید شکر، میزان واردات کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید چغندر قند پاییزه به طور جد در دستور کار وزارتخانه است، تاکید کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت چغندر پاییزه ، در چند سال آینده به خوداتکایی در تولید شکر خواهیم رسید.



وزارت جهاد کشاورزی