نشانگر تغذیه ای، راهنمای سریع انتخاب مواد غذایی مناسب برای بیماران دیابتی

  • 1396/08/29
  • 698 بازدید

طرح درج نشانگر رنگی بر روی لیبل مواد غذایی، به منظور سهولت انتخاب مواد غذایی مناسب جهت هر مصرف کننده در کل کشور در حال اجرا می باشد.

مهندس آیدا غفاری کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان کرد: دیابت یا بیماری قند خون یک اختلال سوخت و سازی در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌ رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند.

مهندس غفاری افزود: مهمترین روش پیشگیری وکنترل بیماری دیابت انتخاب مواد غذایی مناسب توسط بیماران و افراد در معرض خطر این بیماری می باشد. توجه به نشانگر های رنگی تغذیه ای بر روی برچسب مواد غذایی یکی از بهترین روش های انتخاب مواد غذایی فراوری و بسته بندی شده می باشد. آن دسته از محصولاتی که در نشان گر رنگی میزان قند محتوی آنها با رنگ قرمز نشان داده شده است نباید توسط بیماران دیابتی مصرف شوند، چرا که رنگ قرمز نشان دهنده میزان بالای قند های ساده موجود در آن فراورده می باشد. همچنین افرادی که به دلایل مختلف از جمله سابقه ژنتیکی، چاقی، کم تحرکی و ... در خطر ابتلا به دیابت هستند بهتر است مصرف مواد غذایی با قند بالا را مصرف ننمایند.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک ادامه داد: طرح درج نشان گر رنگی بر روی لیبل مواد غذایی، به منظور سهولت انتخاب مواد غذایی مناسب جهت هر مصرف کننده در کل کشور در حال اجرا می باشد. بیش از 90درصد از محصولات غذایی و آشامیدنی تولیدی استان مرکزی دارای نشان گر رنگی بر روی برچسب می باشند و برچسب 10درصد مابقی محصولات نیز در دست طراحی و اقدام جهت درج نشانگر می باشد.



سازمان غذا ودارو(ایفدانا)