قیمت خرما در بازار واقعی نیست/ضرورت راه اندازی ستاد خرما

  • 1396/08/04
  • 792 بازدید

دبیر انجمن خرما گفت: هیچ زمانی قیمت تضمینی خرما راهگشا نبوده و به سبب قیمت حداقلی، نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

علی اصغر موسوی دبیر انجمن خرما در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امسال هیچ کمبودی در تولید خرما وجود ندارد، اظهار کرد: امسال همانند سال گذشته 900 هزار تا یک میلیون تن خرما در کشور تولید می شود که 400 هزارتن آن به سبب مازاد نیاز داخل باید صادر شود.

وی با بیان اینکه قیمت کنونی خرما در بازار غیرمنطقی است، افزود: با توجه به آنکه هر کیلو خرما با نرخ 700 تا 2 هزار و 500 تومان از باغداران خریداری می شود، فروش آن با نرخ های 12 هزار تومان در بازار اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

موسوی با بیان اینکه در هفته پایانی برداشت خرما هستیم، تصریح کرد: این محصول تا زمانیکه در دست باغدار است، قیمتی ندارد اما زمانیکه به دست دلال می رسد، همانند طلا نایاب شده و با چند برابر قیمت در بازار عرضه می شود.

دبیر انجمن خرما سودجویی دلالان را تنها عامل گرانی خرما دانست و گفت: همه ساله در فاصله چند ماه قبل و بعد از برداشت به بهانه های مختلف شاهد گرانی خرما هستیم که با وجود هشدارهای مکرر به مسوولان، گویی وزارت جهاد کشاورزی گوش شنوا ندارد.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی ستاد خرمای کشور بیان کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید هر چه سریع اقدام به راه اندازی ستاد خرما کرده و با مشارکت بخش خصوصی در صنعت خرما و تولید، بازار را کنترل کند تا شاهد قیمت های کاذب و سودجویی دلالان نباشیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که خرید تضمینی خرما در کاهش قیمت محصول در بازار موثر است یا خیر، گفت: هیچ زمانی قیمت تضمینی خرما راهگشا نبوده و به سبب قیمت حداقلی، نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.



باشگاه خبرنگاران جوان