امید مالزی برای افزایش صادرات 40 درصدی پالم در سال 2018 به ایران

  • 1396/07/18
  • 888 بازدید

وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی گفت که خوشبین است صادرات روغن پالم و محصولات آن به ایران در سال 2018 میلادی طبق توافق تجارت آزاد یا ترجیحی به نسبت سال 2016 میلادی 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی مالزی (برناما)، 'ماه سئو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی گفت که انتظار دارد میزان 453 هزار و 172 تن روغن پالمی که در سال 2016 میلادی به ایران به ارزش 331 میلیون دلار صادر شده است براساس توافق تجارت آزاد یا ترجیحی 30 تا 40 درصد افزایش یابد.

وی گفت که فقط نیاز است نظام فعلی تعرفه واردات روغن پالم که توسط دولت ایران اعمال شده است، حل و فصل شود.

این وزیر مالزیایی که در تهران به سر می برد، گفت: در صورتی که بتوانیم این کاهش 40 درصدی تعرفه واردات را داشته باشیم، حجم صادرات به ایران به طور قطع در سال آینده 30 تا 40 درصد افزایش می یابد. این مساله می تواند اجرای کلیدی ما در سال 2018 باشد.

دولت ایران در سال 1394 سیاست خود را در مورد روغن پالم از سیاست سهمیه بندی به سیاست تعرفه‌ای تغییر داد و با افزایش تعرفه روغن پالم به حدود 40 درصد سعی کرد قیمت این روغن را به حدی افزایش دهد که فقط به همان اندازه که مورد نیاز است وارد کشور شود تا کاهش قیمت جهانی روغن پالم دلیلی بر جایگزینی این روغن با سایر روغن ها نشود.

دکتر 'زهرا عبداللهی' مدیر دفتر بهبود تغدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا با تاکید بر اینکه نیاز صنعت روغن به پالم، همان 400 هزار تن است، گفت که برای واردات بیش از این مقدار پالم به کشور دلیلی وجود ندارد و وزارت بهداشت صرفا به دلیل ارزان تر بودن یک روغن با آن همه اسیدهای چرب اشباعی اجازه ورود آن را به کشور نخواهد داد.

وزارت بهداشت از سال 1393 با ایجاد سقف واردات 420 هزارتن در سال موجب کنترل و آغاز سیر نزولی واردات و مصرف این روغن در ایران شد به طوری که در سال 94 به زیر 400 هزار تن رسید.

'ماه سئو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی از پنجم فوریه (17 بهمن) سفر رسمی به ایران را آغاز کرد تا در مورد روغن پالم، محصولا چوب و الوار و کائوچو با مقام های کشورمان بحث و رایزنی کند.

مالزی در حال مذاکره در مورد کاهش بیشتر تعرفه روغن پالم و دیگر محصولات نسبت به تعرفه موجود تحت یک توافق تجارت آزاد است.

برناما نوشت: صادرات روغن پالم به ایران براساس گزارش ها با چالش های محدود کننده ای از قبیل محدودیت واردات و سیاست تبعیضی در مورد تعرفه واردات مواجه است.

'دولت ایران سال 2014 محدودیت هایی در مورد میزان واردات روغن پالم اعمال کرد، به گونه ای که صادرات روغن پالم نباید بیش از 30 درصد کل واردات روغن و چربی های دیگر باشد.'

براساس گزارش خبرگزاری رسمی مالزی، 'این رویه باعث شد واردات روغن پالم با کاهش 47 درصدی روبرو شود و از 997 هزار تن در سال 2013 به 330 هزار و 970 تن در سال 2015 رسید.

'میزان سهمیه واردات روغن پالم لغو در ایران ماه مارس سال 2016 لغو شد و تعرفه سنگین تر واردات 40 درصدی بر روغن پالم اعمال شد، در حالی که این رقم برای واردات سایر روغن ها تنها 24 درصد بود.'

وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی گفت: از آنجایی که توافق تجارت آزاد بهترین گزینه کاهش تعرفه هاست، نیاز است روند آن تسریع شود.

وی گفت که وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی در آینده ای نزدیک با همتای ایرانی خود دیدار می کند تا موانع موجود بر سر توافق تجارت آزاد را رفع کنند.

براساس این گزارش، حجم کل صادرات سال گذشته مالزی به ایران حدود 2 میلیارد رینگیت (بیش از 454 میلیون دلار) بوده است که تقریبا نصف این صادرات روغن پالم و محصولات جانبی آن بوده است.

این وزیر مالزیایی افزود: این امر نشان می دهد روغن پالم یک کالای مهم است و تقاضا از ایران برای بازنگری در مورد تعرفه واردات فعلی از اهمیت برخوردار است.

وی گفت که روند رو به رشدی برای صادرات روغن پالم مالزی به خاورمیانه وجود داشته است.

براساس این گزارش، 82 درصد از روغن پالم واردشده به ایران در سال 2016 از مالزی بوده است.



خبرگزاری ایرنا