قزل آلا هم گرفتار دلالی است / وقتی ماهی در سایه واسطه‌ گری از سفره مردم فاصله می‌گیرد

  • 1395/12/13
  • 949 بازدید

واسطه گری و دلالی بلای جان اقتصاد ایران شده ،پدیده ای که در بسیاری حوزه ها،رگه هایی پیدا و پنهان از آن مشاهده می شود و این معضل تا جایی پیش رفته که حتی ماهی قزل آلا را نیز در تُنگ دلالی گرفتار ساخته است.

به گزارش خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ماهی از نمونه خوراک و مواد غذایی به شمار می رود که نقش بسزایی در ارتقای سلامت عمومی جامعه ایفاء می کند.

در این میان،ویژگی های ماهی قزل آلا از حیث بی استخوان بودن و سهولت تناول،در میان دیگر ماهی ها از اقبال بیشتری برخوردار است،اما متاسفانه گرانی آن باعث بیگانگی سفره دهک های پایین جامعه با این خوراک غنی و ارزشمند شده است.

در حال حاضر،قیمت ماهی قزل آلا در بازار بین 14 تا 15 هزار تومان متغیراست و شاید با پوشیدن کفش آهنین و متر کردن بازار ماهی فروشان و چانه زنی های بسیار،بتوان به توفیق خرید 13 هزار تومانی آن نیز نائل شد.

حمید فریمان،یکی از فعالان حوزه تولید و توزیع عمده پرورش ماهی قزل آلا در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در تشریح قیمت و نرخ فروش عمده ماهی قزل آلا در بازار اظهار داشت: متاسفانه همچون بسیاری از دیگر بخش های اقتصادی کشور،ماهی قزل آلا نیز در بند واسطه گری و دلالی گرفتار شده است.

وی افزود:قیمت و نرخ فروش عمده ماهی قزل آلا از سوی فعالان حوزه پرورش ماهی مذکور،قریب به 8 هزار تا 8 هزار و 500 تومان است،اما نرخ گذاری آن برای فروش و عرضه به مصرف کننده حدود 15 هزار تومان لحاظ می شود.

فریمان عنوان کرد:متاسفانه رسانه ها نیز آنچنان که باید به گلایه ها و انتظارات پرورش دهندگان ماهی قزل آلا نمی پردازند و گویی دغدغه های فعالان این عرصه در لابه لای مشکلات ریز و درشت اقتصادی گم یا پنهان شده است.

این فعال حوزه پرورش و توزیع عمده ماهی قزل آلا گفت:یکی از چالش های اساسی ما به زنیجره معیوب،ناقص و مساله دار حلقه های پرورش تا توزیع و فروش ماهی به مصرف کنندگان معطوف می شود.

وی افزود:در برخی از فصول سال همچون مرداد و شهریور،قیمت قزل آلا تا 6 هزار تومان نیز اُفت می کند اما در بهترین شرایط ممکن این محصول در بازار خرده فروشی حدود12 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.

فروزنده بخش گفت:با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و رسم و سنت ایرانی ها برای خرید ماهی و مصرف آن در شب عید تا شب سیزدهم فروردین ماه،نرخ ماهی قزل آلا با افزایش هر چه بیشتری همراه می شود و برخی گمانه زنی ها،احتمال افزایش نرخ ماهی مذکور تا 17 هزار تومان را نیز پیش بینی می کند.

این فعال حوزه پرورش و توزیع عمده ماهی قزل آلا در استان تهران عنوان کرد:می طلبد نظارت و کنترل هر چه بیشتری از سوی دستگاه های متولی و ذیربط برای کوتاه کردنِ دست سودجویان و دلال ها در این عرصه لحاظ شود تا دهک های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه(از حیث اقتصادی) از توان کافی برای تهیه و خرید این خوراک ارزنده(از حیث غنای غذایی)برخوردار شوند.

*دلالانی که هیچ نقشی در تولید ماهی ندارند و سودهای میلیاردی به جیب می‌زنند

احمد کاظم آبادی،یکی از فعالان عرصه فروش وتوزیع عمده ماهی قزل آلا در گفت و گو اظهار داشت:باید به این نکته تلخ اشاره شود که بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی ناشی از نظارت ضعیف،بی برنامگی و سوء استفاده باندهای دلالی است.

وی افزود:ضربه و آسیبی که برخی از سود جویان داخلی به اقتصاد کشور تحمیل می کنند به مراتب از تحریم های خارجی شدید تر است و متاسفانه شاهدیم در این حوزه دستگاه های متولی آنچنان که باید ورود قاطعانه ای ندارند و حداقل اینکه اقداماتی که از سوی آنها اجرایی می شود در مقام عمل،فاقد بازدهی و کارآمدی موثر و مطلوب است.

این فعال حوزه فروش و توزیع عمده ماهی قزل آلا عنوان کرد:کسب سودهای میلیاردی دلال ها و واسطه ها از محل فروش ماهی قزل آلا آن هم در شرایطی که هیچ نقشی در تولید و پرورش آن ندارند،موضوعی تاسف آور و نگران کننده است.

*نقدینگی بالای دلالان،نبض خرید و فروش ماهی قزل آلا را در دست دارد

کاظم آبادی با اشاره به حجم نقدینگی بسیار بالای دلالان فعال در خرید و فروش ماهی قزل آلا گفت:به واقع این گروه،نبض اصلی خرید و فروش ماهی را در دست دارند و با عنایت به توان مذکور قادر هستند ضریب تقاضا برای خرید ماهی در بازار را بواسطه نقدینگی که از آن برخوردارند،مدیریت کنند.

وی افزود:تمامی پرورش دهندگان ماهی قزل آلا به این واقعیت تلخ اِشراف دارند که نرخ ماهی خریداری شده از آنها به دو برابر قیمت در بازار عرضه برای مصرف کنندگان به فروش می رسد،اما حلقه های معیوب و مفقوده میان پرورش دهندگان و مصرف کنندگان باعث شده تا عملا مراوده اقتصادی فعالان این عرصه(پرورش ماهی)با دلالان افزایش یابد زیرا نقدینگی آن ها،سرنوشت فروش را رقم می زند و عملا گروه های فعال در تولید ماهی،قادر به فروش حجم بالای ماهی خود در بازار نیستند زیرا عدم خرید دلالان،پرورش دهندگان را با چالش و موانعی جدی و عمیق مواجه می سازد که می تواند آنها را تا مرز ورشکستگی سوق دهد.

*وقتی تیلا پیلای وارداتی،کمر تولیدکنندگان قزل آلا را خُرد می کند

مشکلات پرورش دهندگان ماهی قزل آلا صرفا به دلال ها و واسطه گری ها خلاصه نمی شود،بلکه واردات ماهی تیلاپیلا به عنوان یکی از رقبای جدی قزل آلا،فعالان این عرصه را با مشکلاتی جدی مواجه ساخته است.

یکی از تولید کنندگان و پرورش دهندگان ماهی قزل آلا که علاقه ای به رسانه ای شدن نام خویش نداشت،در گفت و گو گفت:به هر ترتیب و با همه کمی ها و کاستی ها،تولید کنندگان ماهی مذکور،ضریبی از اشتغالزایی را ایجاد کرده اند که در شرایط موجود اقتصادی در نوع خود قابل توجه است.

وی افزود:با همه این اوصاف واردات ماهی تیلاپیلا باعث شده تا برخی از پرورش دهندگان قزل آلا به فعالیت خویش خاتمه و یا ظرفیت پرورش را کاهش دهند که به تبع این تصمیم به بیکاری عده ای منجر خواهد شد.

این فعال حوزه پرورش ماهی قزل آلا گفت:اگرچه در حال حاضر برخی از قیمت پایین ماهی تیلاپیلا استقبال می کنند و به نوعی از این موضوع خرسند هستند اما با خرد شدن کمر پرورش دهندگان و کاهش ضریب تولید،افزایش قیمت تیلاپیلا،امری نزدیک به یقین خواهد بود.

وی افزود:پیشگیری از رقم خوردن چنین موضوعی تنها با حمایت جدی از فعالان این عرصه در تولید و پرورش قزل آلا مُیَسَر خواهد شد.

امید آن می رود مسئولان و متولیان ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی با اتخاذ تدابیر موثر و هوشمندانه بااعمال نظارت هر چه بیشتر و حمایت مضاعف از پرورش دهندگان ماهی قزل آلا،زمینه کاهش نرخ قیمت قزل آلا را در بازار فراهم سازند.

بطور یقین در صورت حصول این امر،علاوه بر برخورداری هر چه بیشتر سفره غذایی مردم از این خوراک ارزنده، ضریب تقاضا در مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد و در نهایت این امر توامان با یکدیگر به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود.



باشگاه خبرنگاران جوان