سهم۲۱ درصدی غلات در مصارف هر خانوار ایرانی

  • 1401/02/21
  • 474 بازدید

رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات گفت: بنابر آمار غلات ۲۱ درصد در مصارف هر خانوار ایرانی سهم دارد.

 کاوه زرگران رئیس انجمن تامین کنندگان غلات ایران اظهار کرد: ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نان در دنیا بوده و سرانه مصرف گندم در ایران ۱۴۱ کیلوگرم برآورد شده است؛ این در حالی است که به طور کلی غلات ۲۱ درصد در مصارف هر خانوار ایرانی سهم دارد.

وی افزود: طی سال های گذشته، کسری ۵ میلیون هکتاری کشت دیم کاملا به شرایط جوی و آب و هوایی بستگی داشته و این در حالی است که تولید غلات از جمله گندم، جو و برنج به ۲۲ میلیون تن رسیده است.

 زرگران تاکید کرد: ۷۲ درصد گندم به عنوان مهمترین کالای استراتژیک غله ای کشور، دارای مصارف خبازی بوده و این در حالی است که ظرف چند روز آینده، شاهد آزادسازی قیمت آن خواهیم بود.

رئیس تامین کنندگان غلات ایران اذعان داشت: در منطقه خاورمیانه ، ۳۴ میلیون تن گندم وارد می شود که در مقابل، نیاز مصرف این منطقه به این غله، ۶۴ میلیون تن برآورد می‌شود.

به گفته او، سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ایران آن است که ذرت به عنوان یک کالای آب بر وارد شود و تامین آن به عهده سایر کشورها گذاشته شده تا بتوان مصرف آب را مدیریت کرد. در حالی که سالانه ۹ میلیون تن واردات ذرت داریم که این رویه واردات ذرت به کشور به نحوی است که در سال گذشته به ۹.۷ میلیون تن رسیده است.

بنابر آمار اعلامی انجمن غلات ایران، سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون هکتار است که امسال پیش بینی می شود به دلیل شرایط آب و هوایی و خشکسالی های اخیر، میزان خرید کمتر از سال  قبل باشد. این درحالی است که در برخی سال ها جشن‌خودکفایی و حتی صادرات گندم در کشور برگزار می شود.


التهاب بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به عنوان دو تامین کننده اصلی غلات دنیا، بر بازار داخلی ایران هم اثرگذار خواهد بود و اثر خود را در قیمت ذرت به جای گذاشته که امیدواریم این اثر وضعی افزایش قیمت، در هفته های آینده برطرف شود.



باشگاه خبرنگاران جوان