رمز موفقیت سیب زمینی همدان در بازارهای صادراتی

  • 1400/09/13
  • 558 بازدید

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بسته بندی، رمز موفقیت سیب زمینی همدان در بازارهای صادراتی است.

حسن محمدی مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: پروژه ای در زمینه تولید سیب زمینی در استان همدان با نام سورت و بسته بندی سیب زمینی تعریف شده چراکه اگر بخواهیم در بازارهای صادراتی قد علم کنیم و دوام داشته باشیم و به نوعی در راستای توسعه بازارهای صادراتی گام های بلند و تاثیرگذار برداریم و کشورهایی همانند ترکیه در بحث صادرات سیب زمینی جایگزین ایران نشوند باید سیب زمینی سورت شده با بسته بندی منحصر به فرد و مناسب وارد بازارهای صادراتی کنیم.


 مقام مسئول گفت: در همین راستا خوشبختانه در حال حاضرتعداد  پنج واحدسورت و بسته بندی سیب زمینی با ظرفیت ۷۵هزار تن در استان همدان احداث شده است.  


وی تاکیدکرد: برنامه کاری جهادکشاورزی به نحوی است که سردخانه ها را به دستگاه های سورت کشی مجهز کند؛ به طوری که حتی یک کیلو سیب زمینی نیز بدون عملیات سورت و بسته بندی از سردخانه ها خارج نشود.


محمدی اذعان داشت: در همین راستا و برای نیل به این هدف به خصوص در بازار داخلی باید فرهنگ سازی به عمل آید تا مردم به جای اینکه سیب زمینی سورت نشده را خریداری کنند؛ سیب زمینی را به صورتی خریداری کنند که سورت شده و شستشو داده شده است.


وی با بیان اینکه با این روند مردم به اندازه نیاز مصرفی، سیب زمینی را از فروشگاه ها تهیه و تدارک می بینند و مصرف می کنند و وقتی سیب زمینی سورت شده و به صورت بسته بندی عرضه شود کاملاً مشخص است که در واقع در چه مزرعه ای سیب زمینی کشت شده و همچنین ترکیبات سیب زمینی روی بسته بندی درج می شود و نوع سیب زمینی هم در این بسته بندی کاملاً قابل مشاهده و مشهود است.


مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با بحث فرآوری محصول سیب زمینی نیز خاطر نشان کرد: با توجه به سوالاتی که در این زمینه مطرح  است که چرا در استان همدان تعداد واحدهای فرآوری سیب زمینی کم است؛ باید گفت که فرآوری سیب زمینی به سرمایه گذاری بالایی نیازمند است؛ چنان که امروز اگر بخواهیم یک واحد فرآوری سیب زمینی با ظرفیت ۳۰ هزار تن ایجاد کنیم؛ شاید بتوان گفت بالای ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است.


 




تحلیل بازار