نقش تولید گیاهان تراریخته در رفع گرسنگی

  • خبرگذاری ایمنا
  • 1399/09/27
  • 851 بازدید

محصولات تراریخته می توانند جوابگوی نیازهای جامعه امروزی باشند و در رفع گرسنگی افراد تاثیر زیادی دارند، اگرچه در بعضی از کشورها مصرف کنندگان نسبت به این فرآورده ها نظر مثبتی ندارند.


 

محصولات تراریخته می توانند جوابگوی نیازهای جامعه امروزی باشند و در رفع گرسنگی افراد تاثیر زیادی دارند، اگرچه در بعضی از کشورها مصرف کنندگان نسبت به این فرآورده ها نظر مثبتی ندارد. یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در جوامع انسانی، موضوع غذا است. شایان ذکر است که تولید و فرآوری مواد غذایی، از جمله مهمترین عناصر حیاتی اقتصاد جهانی و منطقه ای محسوب می شود، که تمام جوانب این کار وابسته به تکنولوژی می باشد. از دیدگاه جهان امروزی پیدا کردن معایب این فناوری ها آسان است.

استفاده از سوخت های فسیلی و فرآورده های مشتق شده مانند کودهای شیمیایی و آفت کش های مصنوعی که از جمله عناصر حیاتی اقتصاد جهانی و منطقه ای به شمار می روند باعث بروز بسیاری از مشکلات زیست محیطی و سلامتی می شوند.

پریسا فرزانه دکترای صنایع غذایی، از علل اصلی گرسنگی در جهان سخن به میان آورد و گفت: جهت افزایش بازدهی تولید غذا تلاش های زیادی انجام شده است، در حال حاضر علاوه بر رایج شدن سوء تغذیه و گرسنگی در کشورهای در حال توسعه، مشکلاتی نیز در کشاورزی ایجاد شده که افزایش فرسایش، شوری خاک و کاهش حاصلخیزی زمین ها را در پی دارد. گفتنی است که جمعیت جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه رشد چشمگیری داشته، از جمله مشکلاتی که در ارتباط با این موضوع است، نحوه تولید و افزایش محصولات غذایی در این جوامع می باشد. همچنین تقاضای افراد برای مصرف غذاهای طبیعی به دلیل آگاهی از خطر افزودن برخی مواد افزودنی مانند نگهدارنده ها بیشتر شده است. وی در پایان از راهکارهای خروج از گرسنگی خبر داد و افزود: به کار گیری برخی از فناوری ها مانند بیوتکنولوژی پاسخگوی این مشکلات خواهد بود، لازم به ذکر است که استفاده از این فناوری ها در زمینه کشاورزی به سیستم های پایدار کشاورزی کمک شایانی کرده و استفاده از کودهای شیمیایی و آفت کش ها را کاهش خواهد داد.

دلیل نگرش منفی افراد نسبت به مواد غذایی تراریخته چیست؟

از جمله جنبه های منفی که به استفاده از این تکنولوژی ختم می شود، بیشتر مرتبط با ناآگاهی افراد مصرف کننده در جامعه است. به گونه ای که موارد استفاده از این محصولات به درستی بیان نشده یا افراد مصرف کننده از تکنیک های استفاده از DNA در این محصولات خبر ندارند. لازم به ذکر است که استفاده از این کاربردها خطرات کمتری برای مصرف کنندگان و محیط زیست داشته که توسط گروه های فعال ضد بیوتکنولوژی نادیده گرفته می شود.



گردآورنده: _